Podcast Thijs Talks
Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen, dan ga je sneller'
Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''
Peter Zijlstra vertelt als eerste in deze negende Thijs Talks wat zijn functie als Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland nu precies inhoudt. Dat is een behoorlijk breed pakket, zo blijkt. En ook zo'n Head of Marketing van een van de grootste automerken werkt in deze tijd meestal 'gewoon' vanuit huis. Hoe ziet zijn werkweek er verder uit? Je hoort het in deze podcast. Ook hoe de marketeer fit in hoofd en van leden blijft.
Veel verandering in automotive-sector
Verder heeft Zijlstra het over zijn lange en respectabele loopbaan in de automotive-wereld. Inmiddels zit de marketinggrootheid alweer een behoorlijke tijd bij Mercedes-Benz. Toch voelt het niet zo voor de studiogast. ,,Als een bedrijf dynamisch is, voelt het niet als een plek waar ik al een langere tijd werk.'' Wat het boeiend maakt om vijftien jaar voor het Duitse luxe automerk actief te zijn en te blijven? ,,Er is zoveel veranderd in die tijd en ook as we speak verandert er zeer veel. Fundamenteel!''
Tip van Ajax-fan Zijlstra? Bied vertrouwen aan je team
Je hoort in Thijs Talks over alle passies van Zijlstra. Niet alleen het merk Mercedes-Benz zelf, maar ook de autosport en meer. O ja, in het elftal wil de Ajax-liefhebber graag scoren. Waaruit dat blijkt? ,,Empowerment is voor mij belangrijk. Veel mensen aan het werk zetten en hen de ruimte geven zodat ze zelf hun initiatieven kunnen ontplooien. Daar is wel vertrouwen voor nodig. Dat vertrouwen bied ik die mensen. Dat is ook een noodzaak tegenwoordig, wil je meer kunnen doen en sneller kunnen opereren.''
Voetbal en Ajax zijn sowieso een rode draad in Zijlstra's werkzame leven en leiderschap. Een echte teamspeler, maar ook een specialist op verschillende vlakken. Welke dat zijn? Je hoort het in deze podcast. Dat is zeker niet alles. Thijs Talks is ook ditmaal weer een goudmijn aan inspiratie en motivatie. Luister maar!
Elftal van marketingtoppers volgens Thijs van Dijk
Marcom-expert Thijs van Dijk is de coach van het elftal van marketingtoppers. Elke keer weer wacht hem de zware taak om de selectie samen te stellen. Hij stelt het team samen uit gevestigde namen, jonge en opkomende talenten en spelers die complementair zijn aan elkaar om het optimale uit het team te halen. Daarbij moet de host goed in de gaten houden dat zijn spelers op de juiste positie staan om het optimale uit hun potentieel te kunnen halen. Zoals zijn leermeester Johan Cruijff het ooit mooi zei: ,,Alleen kun je niks, je moet het samen doen."
Ook de eerdere acht Thijs Talks nog eens beluisteren? Check ze hieronder:
Lees ook: Margriet de Kroon (YoungCapital): het volwassen verhaal van de jonge speler
Lees ook: Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'
Lees ook: Wat drijft en inspireert Iris Schenk, Marketing Manager van Buddha To Buddha?
Lees ook: Auping-marketeer Ine Stultjens heeft geen gouden regels
Lees ook: Bram van Campenhout (Fairphone): zo blijf je in de smartphone industrie je concurrentie voor
Lees ook: Maarten Roomer: waarom de Mobiel NL-topman in het elftal thuishoort
Lees ook: Wat je kan leren van marketingtopper Martijn Delahaye (AFAS)
Lees ook: Fleur Hofstra, de dynamische middenvelder en Marketingmanager van Puma