Podcast Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen, dan ga je sneller'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Van onze redactie 13 april 2021

Peter Zijlstra vertelt als eerste in deze negende Thijs Talks wat zijn functie als Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland nu precies inhoudt. Dat is een behoorlijk breed pakket, zo blijkt. En ook zo'n Head of Marketing van een van de grootste automerken werkt in deze tijd meestal 'gewoon' vanuit huis. Hoe ziet zijn werkweek er verder uit? Je hoort het in deze podcast. Ook hoe de marketeer fit in hoofd en van leden blijft.

Veel verandering in automotive-sector

Verder heeft Zijlstra het over zijn lange en respectabele loopbaan in de automotive-wereld. Inmiddels zit de marketinggrootheid alweer een behoorlijke tijd bij Mercedes-Benz. Toch voelt het niet zo voor de studiogast. ,,Als een bedrijf dynamisch is, voelt het niet als een plek waar ik al een langere tijd werk.'' Wat het boeiend maakt om vijftien jaar voor het Duitse luxe automerk actief te zijn en te blijven? ,,Er is zoveel veranderd in die tijd en ook as we speak verandert er zeer veel. Fundamenteel!''

Tip van Ajax-fan Zijlstra? Bied vertrouwen aan je team

Je hoort in Thijs Talks over alle passies van Zijlstra. Niet alleen het merk Mercedes-Benz zelf, maar ook de autosport en meer. O ja, in het elftal wil de Ajax-liefhebber graag scoren. Waaruit dat blijkt? ,,Empowerment is voor mij belangrijk. Veel mensen aan het werk zetten en hen de ruimte geven zodat ze zelf hun initiatieven kunnen ontplooien. Daar is wel vertrouwen voor nodig. Dat vertrouwen bied ik die mensen. Dat is ook een noodzaak tegenwoordig, wil je meer kunnen doen en sneller kunnen opereren.''

Voetbal en Ajax zijn sowieso een rode draad in Zijlstra's werkzame leven en leiderschap. Een echte teamspeler, maar ook een specialist op verschillende vlakken. Welke dat zijn? Je hoort het in deze podcast. Dat is zeker niet alles. Thijs Talks is ook ditmaal weer een goudmijn aan inspiratie en motivatie. Luister maar!

Elftal van marketingtoppers volgens Thijs van Dijk

Marcom-expert Thijs van Dijk is de coach van het elftal van marketingtoppers. Elke keer weer wacht hem de zware taak om de selectie samen te stellen. Hij stelt het team samen uit gevestigde namen, jonge en opkomende talenten en spelers die complementair zijn aan elkaar om het optimale uit het team te halen. Daarbij moet de host goed in de gaten houden dat zijn spelers op de juiste positie staan om het optimale uit hun potentieel te kunnen halen. Zoals zijn leermeester Johan Cruijff het ooit mooi zei: ,,Alleen kun je niks, je moet het samen doen."

Ook de eerdere acht Thijs Talks nog eens beluisteren? Check ze hieronder:

Lees ook: Margriet de Kroon (YoungCapital): het volwassen verhaal van de jonge speler

Lees ook: Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Lees ook: Wat drijft en inspireert Iris Schenk, Marketing Manager van Buddha To Buddha?

Lees ook: Auping-marketeer Ine Stultjens heeft geen gouden regels

Lees ook: Bram van Campenhout (Fairphone): zo blijf je in de smartphone industrie je concurrentie voor

Lees ook: Maarten Roomer: waarom de Mobiel NL-topman in het elftal thuishoort

Lees ook: Wat je kan leren van marketingtopper Martijn Delahaye (AFAS)

Lees ook: Fleur Hofstra, de dynamische middenvelder en Marketingmanager van Puma

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details