Podcast Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen, dan ga je sneller'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Van onze redactie 13 april 2021

Peter Zijlstra vertelt als eerste in deze negende Thijs Talks wat zijn functie als Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland nu precies inhoudt. Dat is een behoorlijk breed pakket, zo blijkt. En ook zo'n Head of Marketing van een van de grootste automerken werkt in deze tijd meestal 'gewoon' vanuit huis. Hoe ziet zijn werkweek er verder uit? Je hoort het in deze podcast. Ook hoe de marketeer fit in hoofd en van leden blijft.

Veel verandering in automotive-sector

Verder heeft Zijlstra het over zijn lange en respectabele loopbaan in de automotive-wereld. Inmiddels zit de marketinggrootheid alweer een behoorlijke tijd bij Mercedes-Benz. Toch voelt het niet zo voor de studiogast. ,,Als een bedrijf dynamisch is, voelt het niet als een plek waar ik al een langere tijd werk.'' Wat het boeiend maakt om vijftien jaar voor het Duitse luxe automerk actief te zijn en te blijven? ,,Er is zoveel veranderd in die tijd en ook as we speak verandert er zeer veel. Fundamenteel!''

Tip van Ajax-fan Zijlstra? Bied vertrouwen aan je team

Je hoort in Thijs Talks over alle passies van Zijlstra. Niet alleen het merk Mercedes-Benz zelf, maar ook de autosport en meer. O ja, in het elftal wil de Ajax-liefhebber graag scoren. Waaruit dat blijkt? ,,Empowerment is voor mij belangrijk. Veel mensen aan het werk zetten en hen de ruimte geven zodat ze zelf hun initiatieven kunnen ontplooien. Daar is wel vertrouwen voor nodig. Dat vertrouwen bied ik die mensen. Dat is ook een noodzaak tegenwoordig, wil je meer kunnen doen en sneller kunnen opereren.''

Voetbal en Ajax zijn sowieso een rode draad in Zijlstra's werkzame leven en leiderschap. Een echte teamspeler, maar ook een specialist op verschillende vlakken. Welke dat zijn? Je hoort het in deze podcast. Dat is zeker niet alles. Thijs Talks is ook ditmaal weer een goudmijn aan inspiratie en motivatie. Luister maar!

Elftal van marketingtoppers volgens Thijs van Dijk

Marcom-expert Thijs van Dijk is de coach van het elftal van marketingtoppers. Elke keer weer wacht hem de zware taak om de selectie samen te stellen. Hij stelt het team samen uit gevestigde namen, jonge en opkomende talenten en spelers die complementair zijn aan elkaar om het optimale uit het team te halen. Daarbij moet de host goed in de gaten houden dat zijn spelers op de juiste positie staan om het optimale uit hun potentieel te kunnen halen. Zoals zijn leermeester Johan Cruijff het ooit mooi zei: ,,Alleen kun je niks, je moet het samen doen."

Ook de eerdere acht Thijs Talks nog eens beluisteren? Check ze hieronder:

Lees ook: Margriet de Kroon (YoungCapital): het volwassen verhaal van de jonge speler

Lees ook: Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Lees ook: Wat drijft en inspireert Iris Schenk, Marketing Manager van Buddha To Buddha?

Lees ook: Auping-marketeer Ine Stultjens heeft geen gouden regels

Lees ook: Bram van Campenhout (Fairphone): zo blijf je in de smartphone industrie je concurrentie voor

Lees ook: Maarten Roomer: waarom de Mobiel NL-topman in het elftal thuishoort

Lees ook: Wat je kan leren van marketingtopper Martijn Delahaye (AFAS)

Lees ook: Fleur Hofstra, de dynamische middenvelder en Marketingmanager van Puma

De dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij. Niet alleen te lezen, maar ook te beluisteren. 

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Thijs Talks

Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak vast, steeds weer

Nog twee open plekken in het marketingelftal van Thijs van Dijk. Na deze aflevering nog maar één. In de tiende episode van de podcastserie Thijs Talks is Ivar Camps van Alliance Automotive Group Benelux, een bedrijf gespecialiseerd in de distributie en de verkoop van auto-onderdelen en –accessoires, te gast. Op welke plek gaan we de retailmarketingmanager terugzien? Je hoort het in deze podcast! Net als het beste advies waar je mee aan de slag kan.

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Waarom storytelling ook bij Ellyne Biermans' Reflower werkt

Storytelling-expert Cor Hospes in gesprek met Ellyne Bierman die de 'duurzame bloemenbieb' Reflower startte. Het is een platform om blijvende bloemen te delen, ook wel een abonnement op kunstbloemen. Maar: waarom? Houden ook kunstbloemen van mensen - en andersom? Jazeker. En dus: wat is het verhaal van Ellyne? Luister mee.

Details
Thijs Talks

Thecla Schaeffer (Tony's Chocolonely): 'Haal inspiratie niet uit het vak, kijk verder'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk is eindelijk compleet. Nou ja... Bijna dan. Eerst deze aflevering van Thijs Talks beluisteren. In de elfde episode van de podcastserie is Thecla Schaeffer te gast. Sinds 2019 is zij cmo van het inmiddels wereldberoemde slaafvrije chocolademerk Tony's Chocolonely. Welke nog vrije plek op het marketingveld is voor haar vrijgehouden? En waarom? Verder: wat kunnen we leren van deze marketingexpert? Heeft ze nog niet te missen adviezen en tips? Je hoort het in deze podcast!

Details