Podcast De Ondernemer Onderweg

Anne Lobbes (Hyundai) over hoe het merk de top én ondernemers gaat bereiken

Hyundai is misschien wel het kleine Zuid-Koreaanse eendje dat uitgroeide tot een zeer succesvolle zwaan. Een zwaan waar steeds meer concurrenten tegenop kijken. Het merk wist aan de top te komen door lef te tonen, ver vooruit te denken en volop te investeren, maar dat ook de nodige uitdagingen kent op de Nederlandse markt. Voor de podcast De Ondernemer Onderweg spreekt gastheer Roland Tameling erover met Anne Lobbes, Public Relations Manager van Hyundai Motor Nederland.

Presentatie: Roland Tameling 18 mei 2021

In deze nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg gaat presentator Roland Tameling samen met Anne Lobbes dieper in op de geschiedenis van Hyundai. Want wat weten we eigenlijk van het Zuid-Koreaanse automerk? Dat het in 1946 is opgericht en zich in de beginjaren nog vooral op het repareren van vrachtwagens voor het Amerikaanse leger richtte. En de eerste échte Hyundai verscheen pas in 1975 op de markt: de legendarische 'Pony'.

Citroën en Hyundai: het verschil van werken en handelen

Fijne geschiedenisles, maar wat we vooral willen weten: sinds een paar maanden werkt Lobbes na een lange periode bij Citroën voor de Koreanen. Waarom zei ze ja tegen die overstap? Wat zijn de verschillen tussen de bedrijven? ,,Het grappige is dat ik meer overeenkomsten heb gezien dan verschillen'', onthult de Public Relations Manager. ,,Qua collega's ben ik op hetzelfde niveau gebleven. Fijne collega's met humor. Dat helpt mij de dag door. Een superfijn team om je heen.'' Of Koreanen net als de Fransen hiërarchisch zijn? Lobbes vertelt het in de podcast.

Lees ook: Renault komt dit jaar met bedrijfswagen die op waterstof rijdt

Wat een bedrijf als Hyundai drijft, is een enorme ambitie, aldus Lobbes in de studio. Maar goed ook, want het Aziatische merk barst van de innovatieve plannen. Welke invloed heeft dat op de Nederlandse markt en hoe wil de Public Relations Manager het merk ook op onze wegen laten groeien? ,,De afgelopen acht maanden heb ik aan het plan daarvoor gewerkt. Wat voor plan? We blijven er steeds overal bovenop zitten met Hyundai. Ook op plekken waar je ons niet zo snel zou verwachten. We werken bijvoorbeeld met een bekende internationale mode-influencer samen. Zo kom je bij een doelgroep waar je Hyundai niet direct verwacht.''

Dichterbij het zustermerk Kia richting de top: dit is het ambitieuze plan

In deze aflevering kijkt Tameling samen met Lobbes naar de huidige successen van Hyundai. Dat succes is er namelijk al. In ons land en in de landen om ons heen. Dat betekent niet dat men bij Hyundai op de lauweren kan rusten. De agenda van de PR-manager staat vol. ,,Onze auto's hebben een enorme upgrade gekregen. Kijk bijvoorbeeld naar de Tucson. Het is ontzettend leuk om met al die vernieuwde modellen de boer op te gaan.''

''We blijven er steeds overal bovenop zitten met Hyundai. Ook op plekken waar je ons niet zo snel zou verwachten''

Anne Lobbes, Public Relations Manager Hyundai Motor Nederland

Foto boven: Anne Lobbes zit vol met grootse plannen voor Hyundai in Nederland.

Als we naar de maand april van dit jaar kijken zie je iets opvallends: Hyundai staat op plaats 13 van de totale verkopen, terwijl het zustermerk uit Breukelen – Kia – fier op de eerste plaats staat. Nog bóven grote spelers als Volkswagen, Toyota en Opel. Hoe komt dat? Waarom staat Hyundai daar niet? Lobbes legt het in de podcast haarfijn uit. Hoe het merk toch snel in de top 5 gaat komen en ook blijft? Luister en je weet het.

Hyundai en bedrijfswagens: waar blijft het Zuid-Koreaanse merk in deze branche?

Verder in deze De Ondernemer Onderweg vraagt de host waarom Hyundai nog opvallend weinig in de bedrijfswagensbranche te vinden is, terwijl er voor andere markten al interessante modellen als de Staria zijn gepresenteerd. Ligt daar geen markt voor Hyundai om zo nog meer ondernemers te bereiken? Verder een blik op duurzaam rijden, van elektrisch tot waterstof. Maar ook meer over de samenwerkingen van het bedrijf met onder meer energiereus Vattenfall, mobiliteitsaanbieder We Drive Solar en laadplatform Jedlix. Veel van die samenwerkingen beginnen in Nederland als een proeftuin voor de rest van de wereld.

Beluister hieronder ook de eerdere afleveringen van De Ondernemer Onderweg:

Lees ook: De Ondernemer Onderweg: hoe Mike Belinfante het automerk MG op de kaart zet

Lees ook: Zo helpt Trunkrs webshops aan een perfecte klantbeleving

Lees ook: Van Ferrari tot Tesla: daarom is Niels van Roij een wereldster in autodesign

Lees ook: Mobiliteit kan een stuk eenvoudiger. Hoe? Co Alain (Lynk & CO) legt het uit

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Hart voor Zaken

Natasja Naron (Gabriël) over haar missie: 'Als je werkt vanuit liefde kan er geen hiërarchie zijn'

Bij financieel adviesbureau Gabriël bepalen de medewerkers zelf hun salaris en hoeveel dagen ze op vakantie gaan. Daarmee leeft het bedrijf niet alleen extern maar ook intern de missie ‘Genoeg zorgt voor geluk’. Belangrijk die missie, vertelt oprichter Natasja Naron aan gastheer Cor Hospes in de derde aflevering van Hart voor Zaken. Waarom belangrijk? Je hoort het in de podcast.

Details
Droomstart

Twee duurzame businessplannen in derde Droomstart-pitch: wordt het de growtower of fashion-software?

Ook in deze derde aflevering van Droomstart mogen twee startende ondernemers hun businessplan bij een vierkoppige jury voorleggen in de vorm van een pitch. Wie overtuigt de jury? Een uiterst duurzame kweektoren voor kruiden of fashionsoftware met een hoog body positivity-gehalte? Het beloven 25 spannende minuten te worden in deze podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Kleine letter f en hoofdletter Q: het eigenzinnige en eigentijdse verhaal achter de naam fonQ

Dit keer duikt naamexpert Floris Hülsmann in het verhaal van fonQ. Kleine letter f aan het begin, hoofdletter Q aan het eind. Een opvallende naam, van een net zo’n opvallend bedrijf: fonQ verkoopt in haar webwinkel trendy meubels, lampen, cadeaus en accessoires. Hoe is het bedrijf op deze naam gekomen? Heette het altijd al zo? En wat is de gedachte erachter? Ceo Jeremiah Albinus legt het haarfijn uit in De Zo Genaamde Podcast.

Details