Podcast De Ondernemer Onderweg
Anne Lobbes (Hyundai) over hoe het merk de top én ondernemers gaat bereiken
Hyundai is misschien wel het kleine Zuid-Koreaanse eendje dat uitgroeide tot een zeer succesvolle zwaan. Een zwaan waar steeds meer concurrenten tegenop kijken. Het merk wist aan de top te komen door lef te tonen, ver vooruit te denken en volop te investeren, maar dat ook de nodige uitdagingen kent op de Nederlandse markt. Voor de podcast De Ondernemer Onderweg spreekt gastheer Roland Tameling erover met Anne Lobbes, Public Relations Manager van Hyundai Motor Nederland.
In deze nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg gaat presentator Roland Tameling samen met Anne Lobbes dieper in op de geschiedenis van Hyundai. Want wat weten we eigenlijk van het Zuid-Koreaanse automerk? Dat het in 1946 is opgericht en zich in de beginjaren nog vooral op het repareren van vrachtwagens voor het Amerikaanse leger richtte. En de eerste échte Hyundai verscheen pas in 1975 op de markt: de legendarische 'Pony'.
Citroën en Hyundai: het verschil van werken en handelen
Fijne geschiedenisles, maar wat we vooral willen weten: sinds een paar maanden werkt Lobbes na een lange periode bij Citroën voor de Koreanen. Waarom zei ze ja tegen die overstap? Wat zijn de verschillen tussen de bedrijven? ,,Het grappige is dat ik meer overeenkomsten heb gezien dan verschillen'', onthult de Public Relations Manager. ,,Qua collega's ben ik op hetzelfde niveau gebleven. Fijne collega's met humor. Dat helpt mij de dag door. Een superfijn team om je heen.'' Of Koreanen net als de Fransen hiërarchisch zijn? Lobbes vertelt het in de podcast.
Lees ook: Renault komt dit jaar met bedrijfswagen die op waterstof rijdt
Wat een bedrijf als Hyundai drijft, is een enorme ambitie, aldus Lobbes in de studio. Maar goed ook, want het Aziatische merk barst van de innovatieve plannen. Welke invloed heeft dat op de Nederlandse markt en hoe wil de Public Relations Manager het merk ook op onze wegen laten groeien? ,,De afgelopen acht maanden heb ik aan het plan daarvoor gewerkt. Wat voor plan? We blijven er steeds overal bovenop zitten met Hyundai. Ook op plekken waar je ons niet zo snel zou verwachten. We werken bijvoorbeeld met een bekende internationale mode-influencer samen. Zo kom je bij een doelgroep waar je Hyundai niet direct verwacht.''
Dichterbij het zustermerk Kia richting de top: dit is het ambitieuze plan
In deze aflevering kijkt Tameling samen met Lobbes naar de huidige successen van Hyundai. Dat succes is er namelijk al. In ons land en in de landen om ons heen. Dat betekent niet dat men bij Hyundai op de lauweren kan rusten. De agenda van de PR-manager staat vol. ,,Onze auto's hebben een enorme upgrade gekregen. Kijk bijvoorbeeld naar de Tucson. Het is ontzettend leuk om met al die vernieuwde modellen de boer op te gaan.''
''We blijven er steeds overal bovenop zitten met Hyundai. Ook op plekken waar je ons niet zo snel zou verwachten''
Foto boven: Anne Lobbes zit vol met grootse plannen voor Hyundai in Nederland.
Als we naar de maand april van dit jaar kijken zie je iets opvallends: Hyundai staat op plaats 13 van de totale verkopen, terwijl het zustermerk uit Breukelen – Kia – fier op de eerste plaats staat. Nog bóven grote spelers als Volkswagen, Toyota en Opel. Hoe komt dat? Waarom staat Hyundai daar niet? Lobbes legt het in de podcast haarfijn uit. Hoe het merk toch snel in de top 5 gaat komen en ook blijft? Luister en je weet het.
Hyundai en bedrijfswagens: waar blijft het Zuid-Koreaanse merk in deze branche?
Verder in deze De Ondernemer Onderweg vraagt de host waarom Hyundai nog opvallend weinig in de bedrijfswagensbranche te vinden is, terwijl er voor andere markten al interessante modellen als de Staria zijn gepresenteerd. Ligt daar geen markt voor Hyundai om zo nog meer ondernemers te bereiken? Verder een blik op duurzaam rijden, van elektrisch tot waterstof. Maar ook meer over de samenwerkingen van het bedrijf met onder meer energiereus Vattenfall, mobiliteitsaanbieder We Drive Solar en laadplatform Jedlix. Veel van die samenwerkingen beginnen in Nederland als een proeftuin voor de rest van de wereld.
Beluister hieronder ook de eerdere afleveringen van De Ondernemer Onderweg:
Lees ook: De Ondernemer Onderweg: hoe Mike Belinfante het automerk MG op de kaart zet
Lees ook: Zo helpt Trunkrs webshops aan een perfecte klantbeleving
Lees ook: Van Ferrari tot Tesla: daarom is Niels van Roij een wereldster in autodesign
Lees ook: Mobiliteit kan een stuk eenvoudiger. Hoe? Co Alain (Lynk & CO) legt het uit