Podcast De Ondernemer Onderweg

Anne Lobbes (Hyundai) over hoe het merk de top én ondernemers gaat bereiken

Hyundai is misschien wel het kleine Zuid-Koreaanse eendje dat uitgroeide tot een zeer succesvolle zwaan. Een zwaan waar steeds meer concurrenten tegenop kijken. Het merk wist aan de top te komen door lef te tonen, ver vooruit te denken en volop te investeren, maar dat ook de nodige uitdagingen kent op de Nederlandse markt. Voor de podcast De Ondernemer Onderweg spreekt gastheer Roland Tameling erover met Anne Lobbes, Public Relations Manager van Hyundai Motor Nederland.

Presentatie: Roland Tameling 18 mei 2021

In deze nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg gaat presentator Roland Tameling samen met Anne Lobbes dieper in op de geschiedenis van Hyundai. Want wat weten we eigenlijk van het Zuid-Koreaanse automerk? Dat het in 1946 is opgericht en zich in de beginjaren nog vooral op het repareren van vrachtwagens voor het Amerikaanse leger richtte. En de eerste échte Hyundai verscheen pas in 1975 op de markt: de legendarische 'Pony'.

Citroën en Hyundai: het verschil van werken en handelen

Fijne geschiedenisles, maar wat we vooral willen weten: sinds een paar maanden werkt Lobbes na een lange periode bij Citroën voor de Koreanen. Waarom zei ze ja tegen die overstap? Wat zijn de verschillen tussen de bedrijven? ,,Het grappige is dat ik meer overeenkomsten heb gezien dan verschillen'', onthult de Public Relations Manager. ,,Qua collega's ben ik op hetzelfde niveau gebleven. Fijne collega's met humor. Dat helpt mij de dag door. Een superfijn team om je heen.'' Of Koreanen net als de Fransen hiërarchisch zijn? Lobbes vertelt het in de podcast.

Lees ook: Renault komt dit jaar met bedrijfswagen die op waterstof rijdt

Wat een bedrijf als Hyundai drijft, is een enorme ambitie, aldus Lobbes in de studio. Maar goed ook, want het Aziatische merk barst van de innovatieve plannen. Welke invloed heeft dat op de Nederlandse markt en hoe wil de Public Relations Manager het merk ook op onze wegen laten groeien? ,,De afgelopen acht maanden heb ik aan het plan daarvoor gewerkt. Wat voor plan? We blijven er steeds overal bovenop zitten met Hyundai. Ook op plekken waar je ons niet zo snel zou verwachten. We werken bijvoorbeeld met een bekende internationale mode-influencer samen. Zo kom je bij een doelgroep waar je Hyundai niet direct verwacht.''

Dichterbij het zustermerk Kia richting de top: dit is het ambitieuze plan

In deze aflevering kijkt Tameling samen met Lobbes naar de huidige successen van Hyundai. Dat succes is er namelijk al. In ons land en in de landen om ons heen. Dat betekent niet dat men bij Hyundai op de lauweren kan rusten. De agenda van de PR-manager staat vol. ,,Onze auto's hebben een enorme upgrade gekregen. Kijk bijvoorbeeld naar de Tucson. Het is ontzettend leuk om met al die vernieuwde modellen de boer op te gaan.''

''We blijven er steeds overal bovenop zitten met Hyundai. Ook op plekken waar je ons niet zo snel zou verwachten''

Anne Lobbes, Public Relations Manager Hyundai Motor Nederland

Anne Lobbes Hyundai

Foto boven: Anne Lobbes zit vol met grootse plannen voor Hyundai in Nederland.

Als we naar de maand april van dit jaar kijken zie je iets opvallends: Hyundai staat op plaats 13 van de totale verkopen, terwijl het zustermerk uit Breukelen – Kia – fier op de eerste plaats staat. Nog bóven grote spelers als Volkswagen, Toyota en Opel. Hoe komt dat? Waarom staat Hyundai daar niet? Lobbes legt het in de podcast haarfijn uit. Hoe het merk toch snel in de top 5 gaat komen en ook blijft? Luister en je weet het.

Hyundai en bedrijfswagens: waar blijft het Zuid-Koreaanse merk in deze branche?

Verder in deze De Ondernemer Onderweg vraagt de host waarom Hyundai nog opvallend weinig in de bedrijfswagensbranche te vinden is, terwijl er voor andere markten al interessante modellen als de Staria zijn gepresenteerd. Ligt daar geen markt voor Hyundai om zo nog meer ondernemers te bereiken? Verder een blik op duurzaam rijden, van elektrisch tot waterstof. Maar ook meer over de samenwerkingen van het bedrijf met onder meer energiereus Vattenfall, mobiliteitsaanbieder We Drive Solar en laadplatform Jedlix. Veel van die samenwerkingen beginnen in Nederland als een proeftuin voor de rest van de wereld.

Beluister hieronder ook de eerdere afleveringen van De Ondernemer Onderweg:

Lees ook: De Ondernemer Onderweg: hoe Mike Belinfante het automerk MG op de kaart zet

Lees ook: Zo helpt Trunkrs webshops aan een perfecte klantbeleving

Lees ook: Van Ferrari tot Tesla: daarom is Niels van Roij een wereldster in autodesign

Lees ook: Mobiliteit kan een stuk eenvoudiger. Hoe? Co Alain (Lynk & CO) legt het uit

De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg 920x510px

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details