Podcast De Ondernemer Onderweg

Anne Lobbes (Hyundai) over hoe het merk de top én ondernemers gaat bereiken

Hyundai is misschien wel het kleine Zuid-Koreaanse eendje dat uitgroeide tot een zeer succesvolle zwaan. Een zwaan waar steeds meer concurrenten tegenop kijken. Het merk wist aan de top te komen door lef te tonen, ver vooruit te denken en volop te investeren, maar dat ook de nodige uitdagingen kent op de Nederlandse markt. Voor de podcast De Ondernemer Onderweg spreekt gastheer Roland Tameling erover met Anne Lobbes, Public Relations Manager van Hyundai Motor Nederland.

Presentatie: Roland Tameling 18 mei 2021

In deze nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg gaat presentator Roland Tameling samen met Anne Lobbes dieper in op de geschiedenis van Hyundai. Want wat weten we eigenlijk van het Zuid-Koreaanse automerk? Dat het in 1946 is opgericht en zich in de beginjaren nog vooral op het repareren van vrachtwagens voor het Amerikaanse leger richtte. En de eerste échte Hyundai verscheen pas in 1975 op de markt: de legendarische 'Pony'.

Citroën en Hyundai: het verschil van werken en handelen

Fijne geschiedenisles, maar wat we vooral willen weten: sinds een paar maanden werkt Lobbes na een lange periode bij Citroën voor de Koreanen. Waarom zei ze ja tegen die overstap? Wat zijn de verschillen tussen de bedrijven? ,,Het grappige is dat ik meer overeenkomsten heb gezien dan verschillen'', onthult de Public Relations Manager. ,,Qua collega's ben ik op hetzelfde niveau gebleven. Fijne collega's met humor. Dat helpt mij de dag door. Een superfijn team om je heen.'' Of Koreanen net als de Fransen hiërarchisch zijn? Lobbes vertelt het in de podcast.

Lees ook: Renault komt dit jaar met bedrijfswagen die op waterstof rijdt

Wat een bedrijf als Hyundai drijft, is een enorme ambitie, aldus Lobbes in de studio. Maar goed ook, want het Aziatische merk barst van de innovatieve plannen. Welke invloed heeft dat op de Nederlandse markt en hoe wil de Public Relations Manager het merk ook op onze wegen laten groeien? ,,De afgelopen acht maanden heb ik aan het plan daarvoor gewerkt. Wat voor plan? We blijven er steeds overal bovenop zitten met Hyundai. Ook op plekken waar je ons niet zo snel zou verwachten. We werken bijvoorbeeld met een bekende internationale mode-influencer samen. Zo kom je bij een doelgroep waar je Hyundai niet direct verwacht.''

Dichterbij het zustermerk Kia richting de top: dit is het ambitieuze plan

In deze aflevering kijkt Tameling samen met Lobbes naar de huidige successen van Hyundai. Dat succes is er namelijk al. In ons land en in de landen om ons heen. Dat betekent niet dat men bij Hyundai op de lauweren kan rusten. De agenda van de PR-manager staat vol. ,,Onze auto's hebben een enorme upgrade gekregen. Kijk bijvoorbeeld naar de Tucson. Het is ontzettend leuk om met al die vernieuwde modellen de boer op te gaan.''

''We blijven er steeds overal bovenop zitten met Hyundai. Ook op plekken waar je ons niet zo snel zou verwachten''

Anne Lobbes, Public Relations Manager Hyundai Motor Nederland

Foto boven: Anne Lobbes zit vol met grootse plannen voor Hyundai in Nederland.

Als we naar de maand april van dit jaar kijken zie je iets opvallends: Hyundai staat op plaats 13 van de totale verkopen, terwijl het zustermerk uit Breukelen – Kia – fier op de eerste plaats staat. Nog bóven grote spelers als Volkswagen, Toyota en Opel. Hoe komt dat? Waarom staat Hyundai daar niet? Lobbes legt het in de podcast haarfijn uit. Hoe het merk toch snel in de top 5 gaat komen en ook blijft? Luister en je weet het.

Hyundai en bedrijfswagens: waar blijft het Zuid-Koreaanse merk in deze branche?

Verder in deze De Ondernemer Onderweg vraagt de host waarom Hyundai nog opvallend weinig in de bedrijfswagensbranche te vinden is, terwijl er voor andere markten al interessante modellen als de Staria zijn gepresenteerd. Ligt daar geen markt voor Hyundai om zo nog meer ondernemers te bereiken? Verder een blik op duurzaam rijden, van elektrisch tot waterstof. Maar ook meer over de samenwerkingen van het bedrijf met onder meer energiereus Vattenfall, mobiliteitsaanbieder We Drive Solar en laadplatform Jedlix. Veel van die samenwerkingen beginnen in Nederland als een proeftuin voor de rest van de wereld.

Beluister hieronder ook de eerdere afleveringen van De Ondernemer Onderweg:

Lees ook: De Ondernemer Onderweg: hoe Mike Belinfante het automerk MG op de kaart zet

Lees ook: Zo helpt Trunkrs webshops aan een perfecte klantbeleving

Lees ook: Van Ferrari tot Tesla: daarom is Niels van Roij een wereldster in autodesign

Lees ook: Mobiliteit kan een stuk eenvoudiger. Hoe? Co Alain (Lynk & CO) legt het uit

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
De Ondernemer

Een naam voor je bedrijf: waarom niet je eigen naam zoals Bert Hagendoorn?

In deze nieuwe aflevering van De Namarama Show spreekt gastheer Floris Hülsmann met Bert Hagendoorn. Deze topadviseur opereert simpelweg onder zijn eigen naam: 'Bert Hagendoorn'. Waarom hij dat doet en niet een nieuw verzonnen bedrijfsnaam koos? Dat hoor je in deze podcast.

Details
De Ondernemer

Groter (internationaal) wagenpark? Hier moet je aan denken

Je bedrijf is succesvol, maar om te blíjven groeien heb je een groter wagenpark nodig. Hoe kies je de juiste voertuigen, ook wanneer je naar het buitenland wilt uitbreiden? ‘Het is een kwestie van goed onderzoek doen naar wat bij jouw bedrijf past en nuchter blijven nadenken. Dat iets kan, wil niet meteen zeggen dat het ook móet…’

Details