Aangeboden door Peugeot

Branded Content Business Mobility Week

Robert-Jan Wildschut (Peugeot): 'Interesse in bedrijfswagen zónder verbrandingsmotor stijgt elke maand, net als de verkopen'

‘Past een elektrische bestelbus eigenlijk wel bij mijn bedrijf?’ Die vraag hoort Robert-Jan Wildschut, bedrijfswagenexpert bij Peugeot Nederland, steeds meer ondernemers stellen.

Roland Tameling 21 april 2022

Robert Jan Wildschut Peugeot Business Mobility Week

Robert-Jan Wildschut, bedrijfswagenexpert bij Peugeot Nederland. Foto: Ruud Voest.

,,In onze showrooms is het heel duidelijk: de interesse in een bedrijfswagen zónder verbrandingsmotor stijgt elke maand, net als de verkopen. Dat heeft zelfs al effect op de levertijden: wil je nu een elektrische (bestel-)auto, dan wordt de kans steeds groter dat je pas in 2023 kunt rijden.” Het groeiende enthousiasme is eenvoudig te verklaren, zegt Wildschut.

,,Ten eerste doen de huidige hoge brandstofprijzen een duit in het zakje: als je diesel of benzine afzet tegen elektriciteit, blijken de gebruikskosten van een elektrische variant al snel gunstiger. Het feit dat de overheid de aanschaf op diverse manieren ondersteunt, helpt ook mee om op de kleintjes te letten. Hoe dat kostenplaatje er precies uitziet en welke mogelijkheden er zijn, rekenen onze collega’s in de dealervestigingen overigens graag voor.”

Lees ook: Zakelijke mobiliteit verandert snel, en zo kunnen we daar mee om gaan

'Elektrisch rijden is economisch en strategisch een goede keuze'

Eén ding is duidelijk, meent de expert: ,,De huidige brandstofcrisis laat zien dat het voor veel ondernemers economisch en strategisch een goede keuze is om nu al elektrisch te gaan rijden. Daarmee ben je immers ook op andere vlakken op de toekomst voorbereid: vanaf 2025 is emissievrije stadslogistiek bijvoorbeeld de norm en mag je veel steden niet meer in met een brandstofmodel. Het aantal tenders en aanbestedingen voor opdrachten in stedelijke gebieden waar elektrisch vervoer een voorwaarde is, neemt in het licht van die regelgeving toe. In sommige gevallen is een elektrische bestelbus dus onmisbaar voor een sterke concurrentiepositie.”

'Bij Peugeot bieden we inmiddels in elk segment een volledig elektrische bedrijfswagen aan'

Een derde ontwikkeling: de (keuze-)mogelijkheden zijn in korte tijd veel groter geworden. ,,Bij Peugeot bieden we inmiddels in elk segment een volledig elektrische bedrijfswagen aan. Dat zijn stuk voor stuk modellen die op veel vlakken niet onderdoen voor hun brandstofbroers: vaak zijn zaken zoals het laadvermogen, de laadruimte en het trekgewicht vergelijkbaar, zodat je geen concessies hoeft te doen wat praktische inzetbaarheid betreft. We zien nog altijd dat klanten binnenkomen met het idee dat elektrisch rijden niet kan voor hun bedrijf, maar dat er uiteindelijk toch juist heel veel mogelijk blijkt.”

Lees ook: ANWB over mobiliteit in 2050: 'Nederland mobiel houden is onze verantwoordelijkheid’

Goed en oprecht advies

Dat wil niet zeggen dat elektrisch de enige weg is, besluit Wildschut. ,,Integendeel: ons doel is niet om per se zoveel mogelijk elektrische auto’s te verkopen, maar wel om een betrouwbare partij te zijn die goed en oprecht adviseert. Met de juiste antwoorden op echte vragen houden we elke ondernemer zo goed mogelijk mobiel en zorgen we dat de zaak letterlijk en figuurlijk in beweging blijft. Ook als blijkt dat diesel of benzine voorlopig beter bij jouw situatie past.”

Kijk voor meer informatie op professional.peugeot.nl

Advertisement

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws