Mobiliteit

Met gereedschapskist op de e-scooter door Amsterdam: ‘zero-emissiezones niet grootste reden om stad te ontwijken’

De Park & Switch mobiliteitshub van gemeente Amsterdam in parkeergarage Piet Heinkade. Foto: Gemeente Amsterdam De Park & Switch mobiliteitshub van gemeente Amsterdam in parkeergarage Piet Heinkade.  Foto: Gemeente Amsterdam
De Park & Switch mobiliteitshub van gemeente Amsterdam in parkeergarage Piet Heinkade. Foto: Gemeente Amsterdam
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Op het eerste gezicht klinkt het misschien wat omslachtig: je rijdt niet direct met je klusbus naar de bestemming in het stadscentrum, maar eerst naar de rand van Amsterdam om vanaf daar met elektrisch vervoer door de stad te zigzaggen. Als het aan de gemeente Amsterdam ligt, wordt dat laatste de realiteit. Op maandag 24 februari opende verkeerswethouder Melanie van der Horst in de Piet Heingarage de pilot Park & Switch. Naast de slagbomen bij de ingang van de parkeergarage staan vijf elektrische scooters, twee Birò’s (een soort brommobiel), een Smart en een cargoscooter. De hub is in het leven geroepen voor servicelogistieke bedrijven zoals monteurs, elektriciens, schilders en loodgieters.

Zero-emissiezones in Amsterdam

Sinds 1 januari 2025 geldt de regel dat zeer vervuilende dieselbestelwagens steden zoals Amsterdam niet meer in mogen. Dat om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast loopt het verkeer in Amsterdam vast en zonder ingrijpen zou het ondernemersverkeer in Amsterdam de komende jaren met zo’n 19 procent toenemen. Daarnaast berekende de gemeente dat het voor ongeveer 15 procent van de servicelogistieke bedrijven mogelijk is om met alternatief vervoer de stad in te gaan.

April is Mobiliteitsmaand

De wereld van zakelijke mobiliteit verandert continu. Hoe ga je daar mee om als ondernemer? Denk aan elektrificering, kopen of leasen, mobiliteitsbudget, deelvervoer en natuurlijk zero-emissiezones. Van tips en advies tot duiding: heel april maken wij elke dinsdag kijkradio tijdens de Mobiliteitsmaand. Kijk mee via onze homepage of luister mee via New Business Radio tussen 11.00 en 12.00 uur.

Lees verder onder de advertentie

De maatregelen rondom zero-emissiezones roepen lang niet bij iedereen positieve reacties op. Zo ging de satirische ‘kruiwagenvideo’, waarin Thijs Glimmerveen als bouwvakker met een kruiwagen vol gereedschap in de trein naar Utrecht Centraal stond, met miljoenen views viraal. Ook kiezen steeds meer ondernemers ervoor om geen klussen aan te nemen in de zero-emissiezones van steden. Zo gaan stukadoors en dakdekkers het centrum van Delft niet meer in en doen ze hun klussen wel in buitenwijken.

Lees ook: Stukadoors en dakdekkers kiezen voor werk buiten binnenstad vanwege nul-emissiezone

Eerste reacties Park & Switch positief

Alhoewel de elektrische voertuigen op de hub in de eerste weken nog niet allemaal in gebruik waren, zijn de reacties positief. Een van de mkb-bedrijven die al gebruikmaakt van de elektrische voertuigen is IJskoud, een bedrijf dat koelsystemen ontwerpt, bouwt en onderhoudt. José Komin, directeur van het bedrijf tegen het Parool: ,,Natuurlijk kunnen we niet al onze mensen voor alle klussen op deze manier naar de klanten sturen. Als je veel spullen nodig hebt voor een klus in de binnenstad, ga je niet via een hub. Maar voor onderhoudswerkzaamheden is dit wel een mogelijkheid. Dan praat je over een koffer en misschien een trapje. Daar heb je echt geen hele bus voor nodig.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Bijna tweederde van ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

De Park & Switch is een samenwerking tussen de gemeente Amsterdam en een aantal bedrijven. Een van die bedrijven is mobiliteitsplatform Mobian. Het bedrijf legde de infrastructuur aan voor het project. Door het hele land heeft Mobian al mobiliteitshubs. ,,Mensen parkeren daar hun auto en stappen over op een fiets. Tot voorheen was dat vooral gefocust op forenzen en bewoners van de stad”, vertelt Sven Snel, oprichter van Mobian.

Bij de Park & Switch is Mobian verantwoordelijk voor het plaatsen van de voertuigen, dat deze automatisch kunnen opladen en dat de voertuigen aan een app gekoppeld zijn. Met de app kunnen ondernemers een voertuig reserveren en openen.

Lees verder onder de advertentie

Voor de voertuigen die we hebben op de eerste locatie, gaat dat al te weinig zijn. We gaan sowieso uitbreiden

Sven Snel Mobian

De animo voor de Park & Switch neemt met de week toe, merkt Snel. In de eerste week werden de voertuigen nog maar gebruikt door twee ondernemers. Nu, een maand later, zijn er zo’n twintig ondernemers die de elektrische voertuigen gebruiken of willen gebruiken. ,,Voor de voertuigen die we hebben op de eerste locatie, gaat dat al te weinig zijn. We gaan sowieso uitbreiden.”

Park & Switch voor verschillende ondernemers oplossing

Dat de Park & Switch niet voor iedereen een oplossing is, begrijpt Snel zelf ook. ,,Dat een glazenwasser met een ladder hier geen gebruik van kan maken, begrijp ik. Daarentegen merken we dat de negatieve reacties minder en minder worden. Want deze oplossing is niet alleen voor klussers, maar ook voor veel andere ondernemers een oplossing.”

Volgens Snel zijn de zero-emissiezones niet de voornaamste reden voor ondernemers om het centrum van Amsterdam te ontwijken. ,,We horen veel terug dat gebruikers het vervoer pakken voor hoge parkeerposten en de lastige bereikbaarheid van de stad.”

Lees verder onder de advertentie

Met de elektrische scooter staat hij voor de deur, is hij zes minuten eerder op locatie en betaalt hij ook nog eens 50 procent minder

Sven Snel Mobian

Snel illustreert met een voorbeeld hoe voordelig gebruik gemaakt kan worden van de voertuigen: ,,Ik heb een aannemer die voor drie maanden een project in Amsterdam heeft. Hij rijdt met zijn bus het centrum in en zet zijn spullen op de locatie. Daarna rijdt hij naar de hub, pakt daar een scooter en als hij nog wat spullen nodig heeft, rijdt hij nog even op en neer naar de bouwmarkt. Als hij de bus middenin de stad zou zetten, is hij tachtig euro per dag kwijt en dan sta je eigenlijk nooit direct voor de deur. Met de elektrische scooter staat hij voor de deur, is hij zes minuten eerder op locatie en betaalt hij ook nog eens 50 procent minder.”

De kosten voor de Park & Switch zijn afhankelijk van het gekozen abonnement. Mobian werkt met een ‘fixed’ en ‘flex’ abonnement. Bij fixed is het voertuig gegarandeerd van jou en bij flex moet je vooraf reserveren. Wil je bijvoorbeeld een fixed abonnement waarbinnen je twee dagen per week een e-scooter kan gebruiken, dan betaal je voor huur- en parkeerkosten 175 euro per maand. Voor drie dagen per week is dat 280 euro. Voor flex betaal je 305 euro per maand en 37,33 euro per reservering. Het is mogelijk een subsidie aan te vragen.

Park & Switch aantrekkelijker maken voor klussers

De Park & Switch is een proef die tot september 2026 loopt. Snel weet dat de pilot nog niet perfect is en daarom zoekt hij nadrukkelijk contact met de (potentiële) gebruikers van de Park & Switch. ,,Welke uitdagingen heb je en met welke voertuigen kunnen we je helpen? We zijn constant in gesprek met de leveranciers van de voertuigen of we bijvoorbeeld nog voertuigen kunnen plaatsen die meer laadruimte hebben.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Zero-emissiezones gaan er komen, en dit moet je daarover weten

Een andere vraag die Snel veel kreeg, is de levering van bouwproducten op een locatie in de stad. ,,We zijn nu in gesprek met Bouwmaat. We zien het voor ons dat er op de hub een balie komt van Bouwmaat waar je bijvoorbeeld nog wat gipsplaten of isolatiemateriaal kan bestellen. Dat wordt dan een paar uur later in het centrum bezorgd. Een andere mogelijkheid is dat je bij Bouwmaat kan bestellen via de Park & Switch-app.”

We zijn druk in gesprek met de gemeente om een locatie toe te voegen. Ook krijgen we aanvragen voor een opslaglocatie bij de hub

Sven Snel Mobian

Het zal een kwestie van tijd zijn dat er een tweede Park & Switch-locatie komt in Amsterdam. ,,We zijn druk in gesprek met de gemeente om een locatie toe te voegen. Ook krijgen we aanvragen voor een opslaglocatie bij de hub.” De locatie in Amsterdam trekt de nodige belangstelling vanuit andere gemeentes in Nederland ,,Zonder al te veel te zeggen, kan ik wel vertellen dat we meerdere aanvragen hebben gehad van verschillende gemeentes in Nederland”, zegt Snel.

Lees verder onder de advertentie

Zero-emissiezones: hoe zat het ook alweer?