Hij valt op in het straatbeeld, met zijn gevaarte van ruim 5 meter lang. Wat anders kan een fietswinkeleigenaar aanschaffen om de zero-emissie in de stad met glans te verslaan? Het antwoord: een elektrische bakfiets met aanhanger. 5 meter lang. Al is daarmee nog niet de hele puzzel gelegd.
Een geschikte elektrische bus om de fietsen te vervoeren is er nog niet, volgens de eigenaar van fietsenwinkel Fiets-id in Zwolle. Bovendien, zegt hij in het AD: „Als je kijkt naar de prijs van zo’n ding – 70.000 euro – laat maar zitten.”
April is Mobiliteitsmaand
De wereld van zakelijke mobiliteit verandert continu. Hoe ga je daar mee om als ondernemer? Denk aan elektrificering, kopen of leasen, mobiliteitsbudget, deelvervoer en natuurlijk zero-emissiezones. Van tips en advies tot duiding: heel april maken wij elke dinsdag kijkradio tijdens de Mobiliteitsmaand. Kijk mee via onze homepage of luister mee via New Business Radio tussen 11.00 en 12.00 uur.
Centrum Zwolle wordt zero-emissiezone
Maar het alternatief, zijn vervuilende bestelbus behouden, is ook geen optie voor Marcel. Het centrum van Zwolle binnen de stadsgrachten wordt namelijk een zero-emissiezone. Dit betekent dat steeds minder vervuilende bestelwagens het centrum in mogen rijden. Dit gebeurt per uitstootklasse, zoals in dit schema te zien is:
Vanaf 2030 zijn alleen vrachtwagens die op waterstof of elektriciteit rijden nog welkom in het centrum van Zwolle. Vanaf 1 juli worden de vervuilendste wagens bekeurd. De zero-emissieregels veroorzaakten veel opschudding onder ondernemers. Velen gaven aan dat ze meer tijd nodig hebben en vinden een elektrische bus te duur. Eén marktondernemer is zelfs gestopt vanwege de regelgeving.
Lees ook: Zero-emissie druppel voor woonwinkel: ‘Zouden 160.000 euro moeten investeren’
Bestelbus wordt luxe bakfiets mét aanhanger
Om dit lot te voorkomen, pakt fietsenwinkelier Marcel het anders aan. Hij heeft zijn vervuilende bestelbus ingeruild voor een luxe bakfiets met een grote aanhanger erachter.
Dit levert een behoorlijk bijzonder beeld op: een constructie van ruim 5 meter lang. Marcel geeft toe dat het fietsen wel even wennen is. „Je moet wel echt beseffen dat je in de bochten wat ruimte moet nemen, want hij is best lang. Keren op de weg is soms knap lastig.” Dat ziet er als volgt uit:
De Zwolse fietsondernemer gebruikt de bakfiets met aanhanger vooral om fietsen en pakketjes rond te brengen in de stad en omstreken. „Op de aanhanger passen zo’n drie à vier fietsen. Dat is er één minder dan in mijn vorige bus.”
Als je kijkt naar de prijs van een elektrische bus – 70.000 euro – laat maar zitten
Marcel Kooijman
Volgens Marcel is de accuduur prima, ondanks de zware aanhanger. „Ik heb bewust gekozen voor een bakfiets met een sterke accu, maar eentje die niet direct de volle trekkracht gebruikt.” Dit is volgens hem belangrijk: „Hierdoor verbruikt de fiets niet gelijk alle batterij bij het wegfietsen, zoals veel andere elektrische fietsen met een sterke accu doen.” Maar hoe ver kun je ermee rijden? „Als die helemaal vol zit, geeft hij ongeveer 120 kilometer aan.” De aanhanger kan bovendien ‘wel een paar honderd kilo’ dragen.
Bakfiets kost 1500 euro
Marcel legt uit dat ‘kale bakfietsen zonder ombouw’ in partijen voor zo’n 1500 euro over de toonbank gaan als hij ze zakelijk inkoopt. Normale elektrische bakfietsen voor privégebruik, inclusief zitjes, kosten volgens hem zo’n 5500 euro. Voor ondernemers is er een subsidie vanuit de provincie voor de aanschaf van een vrachtfiets, maar Marcel heeft hiervan geen gebruikgemaakt. „Ik verkoop zelf ook bakfietsen. Daarnaast heb ik er niet aan gedacht en wilde ik het eerst zelf uitproberen.” De aanhanger heeft hij zelf ontworpen. „Deze zijn we nu verder aan het ontwikkelen. Zo willen we ook nog een oprijplateau maken voor de fietsen.”
Lees ook: Geen last van parkeren of zero-emissiezones dankzij ‘Picnic-achtig wagentje’ van Albert-Jan
Privéauto mag zero-emissiezone nog wel in
Vooralsnog bevalt de lange constructie Marcel erg goed, met name het feit dat iedereen erop kan fietsen. „We halen bijvoorbeeld vaak fietsen op bij een collega in Hattem. Dan kan ik gewoon een van de jongens die kant op sturen.”
En voor de langere ritten? Daarvoor gebruikt Marcel zijn nieuwe privéauto. „Die mag gelukkig de komende jaartjes nog wel even het centrum in.”