Mobiliteit

Geen last van parkeren of zero-emissiezones dankzij ‘Picnic-achtig wagentje’ van Albert-Jan

Met de wendbaarheid van een bakfiets en een topsnelheid van 45 kilometer per uur tuft het elektrische bedrijfswagentje van aannemer Albert-Jan Boontje door de stad. Albert-Jan Boontje rijdt in de Qarry: een elektrisch bedrijfswagentje. Foto: Ruud Voest
Albert-Jan Boontje rijdt in de Qarry: een elektrisch bedrijfswagentje. Foto: Ruud Voest
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Met de wendbaarheid van een bakfiets en een topsnelheid van 45 kilometer per uur tuft het elektrische bedrijfswagentje van aannemer Albert-Jan Boontje door de stad. Op de zijkant van het voertuig staat de naam van zijn bedrijf: Always Be Building. De laadbak heeft ruimte voor zo’n 210 schoendozen.

Albert-Jan behoort tot het handjevol ondernemers met een Qarry. Dit karretje van Hollandse makelij is het antwoord op de vervuilende dieselbus, die door een groeiend aantal gemeenten ongewenst is verklaard.

April is Mobiliteitsmaand

De wereld van zakelijke mobiliteit verandert continu. Hoe ga je daar mee om als ondernemer? Denk aan elektrificering, kopen of leasen, mobiliteitsbudget, deelvervoer en natuurlijk zero-emissiezones. Van tips en advies tot duiding: heel april maken wij elke dinsdag kijkradio tijdens de Mobiliteitsmaand. Kijk mee via onze homepage of luister mee via New Business Radio tussen 11.00 en 12.00 uur.

Lees verder onder de advertentie

Oplossing voor mobiliteitsprobleem

De aannemer kocht de vierwieler zo’n drie maanden geleden na het zien van een advertentie op sociale media. ,,Ik kreeg een nieuwe medewerker en worstelde met de vraag hoe ik iedereen van en naar de klus moest verplaatsen”, legt hij uit aan het AD. ,,Daarnaast had ik mij voorgenomen om niet meer buiten Utrecht-Oost en de binnenstad te werken. Toen dacht ik: wat nou als ik zo’n Picnic-achtig wagentje kan fiksen? Als dat lukt, kan ik overal makkelijk komen én heb ik mijn mobiliteitsprobleem opgelost.”

Wat nou als ik zo’n Picnic-achtig wagentje kan fiksen? Dan kan ik overal makkelijk komen én heb ik mijn mobiliteitsprobleem opgelost

Albert-Jan Boontje Always Be Building

De ondernemer werkt graag in de stad, maar ziet er tegenop om met zijn bedrijfsbus op pad te gaan. Het vinden van een parkeerplek is lastig en met de wagen is het moeilijk bewegen tussen druk verkeer en smalle straatjes. ,,Met de Qarry durf ik overal ja op te zeggen. Ik doe basic renovaties en misschien wat isolatiewerk. Voor dat soort klussen biedt hij voldoende ruimte.”

Lees ook: Zero-emissie druppel voor woonwinkel: ‘Zouden 160.000 euro moeten investeren’

Lees verder onder de advertentie

Ondernemers mijden Utrecht om zero-emissiezone en parkeerproblemen

Collega-klussers zien in tegenstelling tot Albert-Jan wél reden om Utrecht te mijden. ,,Onlangs sprak ik een loodgieter die vertelde dat hij voortaan de andere kant op rijdt. Hij heeft geen zin om te investeren in een elektrische bus, want er is toch overal werk te krijgen. Daarnaast willen sommige ondernemers niet meer in de binnenstad werken vanwege het gekloot met parkeren. Mensen willen hun vak uitoefenen en niet een soort logistieke operatie runnen.”

Aannemer Albert-Jan Boontje rijdt voor zijn klussen met een elektrische Qarry. Aannemer Albert-Jan Boontje rijdt voor zijn klussen met een elektrische Qarry. Foto Ruud Voest
Aannemer Albert-Jan Boontje rijdt voor zijn klussen met een elektrische Qarry. Foto Ruud Voest

Lorenzo Engelen is de bedenker van de Qarry. ,,Tijdens mijn studententijd aan de TU Eindhoven had ik een eigen bedrijfje. Duurzaam ondernemen is belangrijk voor mij, daarom had ik als een van de eerste een elektrische bus. Maar daarmee kun je moeilijk concurreren, met name door de hoge aanschafprijs. Dat probleem liet mij niet los. Ik wilde een betaalbaar elektrisch transportmiddel ontwikkelen.’’

Lees verder onder de advertentie

Als je die niet hebt, wordt je wagen gegarandeerd opengebroken in de stad

Albert-Jan Boontje Always Be Building

Vanaf 2028 alle bestelbussen uitstootvrij in zero-emissiezone

Na jaren van tekenen, bouwen en testen bracht hij zijn geesteskind in 2024 op de markt. Op dit moment rijden er vijftig Qarry’s door Nederland. Tegen het einde van dit jaar zijn dat er naar verwachting 250. ,,Bij een aantal bedrijven vervangen wij de bestelbussen. Ze rijden liever twee keer met de Qarry dan één keer met een grote wagen, omdat ze minder tijd kwijt zijn aan parkeren.”

Sinds begin dit jaar geldt in Utrecht een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s. Voertuigen die vanaf 2025 zijn gekocht mogen alleen de zone inrijden als ze geen schadelijke stoffen uitstoten, eerder gekochte busjes en auto’s vallen onder een overgangsregeling. In 2028 moeten alle bestelbussen binnen de grenzen van het gebied uitstootvrij zijn. Vanaf 2030 geldt dat ook voor vrachtwagens.

Lees ook: Helft kleine transportondernemers dupe van zero-emissiezones: ‘Moet gedwongen stoppen’

Lees verder onder de advertentie

Nadeel: diefstal ligt op de loer

Dertien andere Nederlandse steden werken sinds de start van dit jaar eveneens met een zero-emissiezone. Albert-Jan rijdt fluitend langs alle borden die weggebruikers wijzen op de aangescherpte regelgeving. Desondanks kleven er volgens hem ook enkele nadelen aan de Qarry.

,,In de winter kan het koud zijn omdat hij open is. Gelukkig hoef ik nooit ver te rijden. Daarnaast kun je er beter geen spullen in bewaren. In mijn bestelbus deed ik dat ook niet, totdat ik geblindeerde ramen en tralies nam. Als je die niet hebt, wordt je wagen gegarandeerd opengebroken in de stad.”

Lees verder onder de advertentie