Advertorial van Hyundai
Advertorial Regio
Zo gaat Rutte Wegenbouw elektrisch
Als eerste bedrijf ter wereld voerde de Rutte Groep uit Amsterdam een grond-, weg- en waterbouwproject volledig elektrisch uit. ,,Iedereen wil bij ons z’n steentje bijdragen. Steeds meer collega’s rijden elektrische auto’s, we hebben net weer twee Hyundai KONA Electrics toegevoegd, maar dat is duidelijk nog maar het begin.’’

De Rutte Groep uit Amsterdam loopt graag voorop waar het aankomt op duurzaamheid. Niet alleen voerde het bedrijf – als eerste ter wereld – een recent grond-, weg- en waterbouwproject volledig elektrisch uit, ook het wagenpark wordt in rap tempo schoner door de komst van de Hyundai KONA Electric. ,,Door onze strategie zie je dat inmiddels alle collega’s hun beste beentje voor zetten. Goed voorbeeld doet volgen, dát maakt je bedrijf klaar voor de toekomst.’’
,,Eigenlijk hebben onze collega’s al geen keuze meer zodra ze een nieuwe auto van de zaak mogen uitkiezen. We stimuleren hen heel bewust om in een elektrisch model te stappen, onder andere door ze te wijzen op de financiële voordelen waar ze van kunnen profiteren en door de juiste (laad-) voorzieningen te faciliteren, maar je merkt dat ze het zelf ook al willen. Dat is een duidelijk kenmerk van de mensen die bij ons werken, iedereen wil echt meehelpen om de Rutte Groep duurzamer en efficiënter te maken.’’
Ideaalplaatje
Dat klinkt als een ideaalplaatje voor elke moderne ondernemer, maar volgens Sven Hiskemuller van der Zijden zit duurzaam denken echt al in het DNA van zijn bedrijf. Bij de Amsterdamse Rutte Groep is hij actief als Specialist Financieel en Duurzaam Advies. ,,Jaren geleden hebben we al als doel gesteld om voorop te lopen op het gebied van duurzaamheid, efficiency en circulaire systemen, en met zijn allen dragen we daar ons steentje aan bij. Inmiddels zijn we daadwerkelijk koploper, staan we bekend om onze duurzame aanpak en we doen veel om die positie vast te houden.’’
Alles elektrisch
Die pioniersrol uit zich bijvoorbeeld in het hergebruiken van cement, vertelt Hiskemuller van der Zijden. ,,Het recyclen van dat materiaal scheelt flink wanneer je bedenkt dat de toepassing van cement goed is voor negen procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Wij zijn het eerste bedrijf ter wereld dat dit voor elkaar krijgt. Hetzelfde geldt voor het eerste grond-, weg- en waterbouwproject dat we helemaal elektrisch hebben uitgevoerd. Van het uitstootvrije transport over water door Mokum Maritiem tot aan de elektrische kranen, shovels en trilplaten die op locatie ingezet zijn, nergens is er een druppel fossiele brandstof gebruikt. Dat was een experiment en het is in principe heel goed bevallen. Ja, je moet soms twee keer nadenken over de planning, maar het feit dat je op de bouwplaats bijna geen geluid of schadelijke uitstoot hebt, weegt daar ruim tegenop. Zo werken we actief aan de stad van de toekomst, en dat zal alleen maar meer worden.’’
Brede visie
Om de duurzame toekomstvisie vorm te geven, legde de Rutte Groep onder meer 19.000 vierkante meter zonnepanelen aan. Daarmee wekt het bedrijf ook zelf de energie voor het elektrische wagenpark op. ,,Dat past wat ons betreft compleet in het circulaire denken. Zo spreken we tegenwoordig ook niet meer van ‘slopen’ maar van ‘oogsten’, omdat we zoveel mogelijk materialen opnieuw gebruiken op een slimme manier in samenwerking met het Urban Mining Collective. Dat is meer dan een mooie term, het is heel bewust ondernemen.’’
KONA Electric
Ook een bewuster wagenpark is volgens Hiskemuller van der Zijden onlosmakelijk verbonden aan de strategie van de Rutte Groep. ,,Dat past bij onze bedrijfscultuur. Zo leggen de technologen die bij onze recyclingplant werken hun woon-werkkilometers tegenwoordig af in elektrische auto’s. Zij hebben gekozen voor de Hyundai KONA Electric en ook dat is niet voor niets. Het is een mooie en bruikbare elektrische auto, waar onze mensen in gezien willen worden. En dat is niet alleen vanwege de lage bijtelling van vier procent die de kosten voor de gebruiker aantrekkelijk laag maakt, maar ook vanwege de goede inzetbaarheid en ruime actieradius. Vrijwel alle collega’s hebben genoeg aan de ruim vierhonderd kilometer die de KONA Electric haalt op z’n batterijen. En doordat we zelf onze elektriciteit opwekken, rijden we daadwerkelijk schoon.’’
Over de kosten van verantwoord ondernemen heeft financieel specialist Hiskemuller van der Zijden tot slot nog een advies voor andere ondernemers: ,,Het is echt niet zo dat ‘duurzaam’ ook meteen ‘duur’ betekent. Wie op de juiste manier investeert en profiteert van subsidies, verdient dat op den duur zonder twijfel terug. Zeker nu we steeds meer naar een circulaire economie toegroeien en partijen zoals gemeentes alsmaar scherpere eisen stellen, wordt duurzaam ondernemen naast goed ook steeds goedkoper.’’
Meer informatie? Kijk op hyundai.nl