Zzp

Zzp’ers over marketing: ‘Mond-tot-mondreclame is de beste reclame voor jezelf’

Mond-tot-mondreclame als beste marketingmiddel Zzp’ers geven collega’s advies: mond-tot-mondreclame is de beste reclame, en denk aan website en social media. Afbeelding: Shutterstock.
Zzp’ers geven collega’s advies: mond-tot-mondreclame is de beste reclame, en denk aan website en social media. Afbeelding: Shutterstock.
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Wat drijft zelfstandig ondernemers? Hoe ziet een typische werkdag eruit? Welke uitdagingen komen ze tegen? In De Ondernemer-serie ‘6 zzp’ers, 60 dagen’ volgen we inspirerende zzp’ers, elk met hun eigen verhaal, vakgebied en ambitie.

Zzp’er hoe ‘vermarkt’ je jezelf?

In een overvolle markt is het van groot belang om je te onderscheiden van de concurrentie. Een sterke merkstrategie helpt kleine bedrijven en zzp’ers om unieke kenmerken en voordelen te communiceren die klanten aantrekken en behouden. Consumenten vertrouwen eerder op merken die ze kennen en waarderen. Een heldere en consistente merkidentiteit en boodschap dragen bij aan het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit bij opdrachtgevers en leggen de basis voor groei en expansie. Klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe vermarkt je jezelf?

ZZP'er Wilma van Beesten. Zzp’er Wilma van Beesten, werkzaam als (technisch) merchandiser. Foto: Dingena Mol / De Ondernemer.
Zzp’er Wilma van Beesten, werkzaam als (technisch) merchandiser. Foto: Dingena Mol / De Ondernemer.
Lees verder onder de advertentie

Wilma van Beesten is (technisch) merchandiser en ziet vooral het belang van mond-tot-mondreclame. ,,Dat is eigenlijk de beste reclame voor jezelf. Mensen die je aanbevelen aan anderen omdat je een klus succesvol hebt afgerond, hoeveel voldoening geeft dat? Zelfpromotie doe ik vooral op de werkvloer zelf door gesprekken aan te knopen, te laten zien wat ik doe en mijn naam en bedrijfsnaam te laten vallen. Daarnaast plaats ik weleens iets op social media, maar dit is nog sporadisch. Eigenlijk zou ik hier eens een cursus voor moeten volgen om ook daar het optimale uit te halen.”

Mond-tot-mondreclame is eigenlijk de beste reclame voor jezelf

Wilma van Beesten

Mond-tot-mondreclame

Zoals Wilma aangeeft, is mond-tot-mondreclame in veel gevallen een goede manier om jezelf als zzp’er op een positieve manier in de markt te zetten. Als je klanten zo tevreden zijn over je werk dat ze je bij anderen aanbevelen, creëer je als het ware ambassadeurs voor je bedrijf. Een nieuwe potentiële klant hoort van de-moeder-van-een-vriendin-van-een-kennis dat jij een heel goede keuze bent voor de klus. Beter kun je niet wensen. Sowieso: vraag iedere klant hoe hij of zij bij jou is gekomen. En vergeet ook niet degene die je nieuwe klant bewust of onbewust heeft aangedragen te bedanken.

LEES OOK de expertblog van Cristel van de Ven, voorzitter van VZN: ‘Vrees niet voor handhaving zzp-wet over schijnzelfstandigheid

Lees verder onder de advertentie

Masja de Vogel is zelfstandig coach en maatschappelijk werker en weet dat mond-tot-mondreclame de basis van haar huidige succes heeft gelegd. ,,Zo kreeg ik mijn eerste opdrachtgevers en dat heeft een sterke basis gelegd. Deze persoonlijke aanbevelingen leverden me diverse opdrachten op en hebben mijn netwerk snel vergroot. Ik zie het als een van de meest authentieke vormen van marketing, omdat het voortkomt uit de tevredenheid van klanten die hun positieve ervaring delen. Dit helpt niet alleen om vertrouwen op te bouwen, maar het brengt ook nieuwe klanten op een organische manier naar mijn onderneming.”

In mijn vakgebied draait het vooral om kennis en het leveren van uitstekende service; daar kan ik me mee onderscheiden.

John van Krieken

John van Krieken is smarthome-expert en elektrotechnicus en gelooft vooral in het credo ‘geen woorden maar daden’. En ook bij hem vormt mond-tot-mondreclame de belangrijkste bron van nieuwe opdrachtgevers. ,,In mijn vakgebied draait het vooral om kennis en het leveren van uitstekende service; daar kan ik me mee onderscheiden. Mijn klanten kunnen alle smarthome-producten ook best vinden bij webshops, maar dat zijn meestal vooral dozenschuivers met te weinig kennis. Meestal leveren ze de producten wel, maar de installatie kunnen ze niet. Dan heb je toch een vakman nodig.”

John van Krieken, smarthome-expert en elektrotechnicus. Zzp’er John van Krieken, smarthome-expert en elektrotechnicus. Foto: Dingena Mol / De Ondernemer.
Zzp’er John van Krieken, smarthome-expert en elektrotechnicus. Foto: Dingena Mol / De Ondernemer.
Lees verder onder de advertentie

Digitale kanalen als marketinginstrument: website, social media

De beste marketing is dus vakwerk afleveren, zodat je klanten tevreden zijn en niet alleen zelf bij je terugkomen, maar je ook bij anderen aanbevelen. Sta als zzp’er ook stil bij digitale kanalen als marketinginstrument: een website (is deze nog up-to-date?) waar je bijvoorbeeld laat zien wie je klanten zijn en hun ervaringen, social media idem dito. Laserscan-expert Arno Verwegen heeft de term ‘thought leadership’ omarmd en is actief op LinkedIn om zichzelf te profileren als expert.

LEES HIER alles over zzp: expertblogs, interviews en reportages van én over zzp’ers.

‘LinkedIn heeft mijn bekendheid enorm vergroot’

,,Ik heb een cursus over LinkedIn gevolgd om goede promotie te kunnen maken, en dat heeft mijn bekendheid enorm vergroot. Ik zorg ervoor dat ik twee keer per week een post schrijf. Aan het begin zag ik hier best tegenop om die promotie te doen. Van huis uit ben ik immers technisch, en techneuten vinden promotie doen doorgaans niet zo interessant. Maar ik merk inmiddels dat ik het toch wel erg leuk vind, ook als het nog eens succes oplevert in de vorm van een nieuwe opdrachtgever of klus. Ik heb ooit overwogen om de promotie uit te besteden, maar uiteindelijk ben je dan veel tijd kwijt met het aanleveren van onderwerpen en controleren van content. Zoals het nu gaat, ben ik tevreden met de inspanning en de output.”

Lees verder onder de advertentie

‘Mijn website is wel echt mijn belangrijkste marketingtool’

Jeanne Melchels is illustrator, grafisch ontwerper en animatiemaker en ziet een goede website als basis voor haar marketing- en promotieactiviteiten. ,,De manier waarop ik mijzelf vermarkt, kent drie belangrijke pijlers: mijn website, LinkedIn en af en toe een mailing met een portfolio van ontwerp- en illustratievoorbeelden voor potentiële opdrachtgevers. Mijn website is wel echt mijn belangrijkste marketingtool. In mijn vakgebied kiezen opdrachtgevers vaak voor iemand die al eerder een vergelijkbare opdracht heeft gedaan en hier concrete voorbeelden van kan laten zien. Op mijn website heb ik per expertise een landingspagina met aansprekende voorbeelden, informatie over de totstandkoming en mijn werkwijze. Deze landingspagina’s zijn supergoed vindbaar in Google, waardoor ik via deze weg regelmatig nieuwe aanvragen binnenkrijg.”

Community van DataFlex-ontwikkelaars

Peter van Mil is ICT-softwareontwikkelaar en hoeft, doordat hij langdurig voor dezelfde opdrachtgever werkt, minder aandacht aan marketing te besteden. Wel vindt hij het belangrijk om zichzelf te profileren als expert op de kanalen en locaties die ertoe doen. ,,Ik vind het heel belangrijk dat ik binnen de community van DataFlex-ontwikkelaars bekend ben. Mijn opdrachten haal ik immers voornamelijk uit dat netwerk. Verder zorg ik ervoor dat mijn LinkedIn-profiel up-to-date is en bezoek ik de tweejaarlijkse Europese conferenties. Via LinkedIn hoor je soms tijden niets, maar toevallig ben ik recent nog benaderd voor een positie als softwareontwikkelaar bij een Braziliaans bedrijf.”

Zes zzp'ers, zestig dagen. Met v.l.n.r. Cristel van de Ven (VZN Nederland), Peter van Mil, Wilma van Beesten, Jeanne Melchels, Arno Verwegen, Masja de Vogel en John van Krieken. Dit zijn ze, de zes zzp’ers die we zestig dagen volgen, naast Cristel van de Ven (VZN Nederland) aan de linkerzijde. Verder v.l.n.r. Peter van Mil, Wilma van Beesten, Jeanne Melchels, Arno Verwegen, Masja de Vogel en John van Krieken.   Dingena Mol / De Ondernemer.
Dit zijn ze, de zes zzp’ers die we zestig dagen volgen, naast Cristel van de Ven (VZN Nederland) aan de linkerzijde. Verder v.l.n.r. Peter van Mil, Wilma van Beesten, Jeanne Melchels, Arno Verwegen, Masja de Vogel en John van Krieken. Dingena Mol / De Ondernemer.
Lees verder onder de advertentie

Meer over ZZP? De Ondernemer Vandaag-nieuwsbrief!

Bekijk hier de voorwaarden.