Blog Desmond Boateng
Waarom diversiteit op de werkvloer belangrijk is voor groei en innovatie
‘Diversiteit’ is geen leeg modewoord. Of zomaar een item op het lijstje ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’ dat je afvinkt. Integendeel: diversiteit op de werkvloer is een steeds belangrijker element in je bedrijfsvoering. Ondernemer Desmond Boateng schreef er deze blog over.

Het team van DGTLbase. Foto: DGTLbase
Desmond Boateng
Digitale marketingexpert en oprichter DGTLbase
Desmond Boateng is een ervaren digitale marketingexpert. De manier waarop hij SEO combineert met zijn scherpe commerciële drive, heeft hem laten uitblinken in de online marketingscene. Desmond heeft een uitzonderlijk trackrecord in het laten groeien van startups tot scale-ups en het snel vergroten van de omzet van scale-ups. Zijn ervaring met online marketing strekt zich uit over verschillende sectoren, waaronder Supply Chain, AI, legal tech, marktplaatsen, e-commerce & SaaS. Hij heeft inmiddels meer dan 30 mensen opgeleid om SEO-specialist of online marketeer te worden.
Naast zijn expertise op het gebied van online marketing, is Desmond gepassioneerd over diversiteit en ondernemerschap. Hij ziet het als zijn ultieme uitdaging om van DGTLbase een broeinest voor talent te maken door een inclusieve cultuur neer te zetten.
Dat het belang van diversiteit niet voor iedere ondernemer zo vanzelfsprekend is als voor mij, bleek uit een aantal sollicitatiegesprekken die ik laatst voerde. De eerste sollicitant wilde graag weg bij zijn huidige werkgever, omdat hij het gevoel had niet geaccepteerd te worden als niet-hetero. Een ander gaf aan dat hij blij was eindelijk op gesprek te komen bij een bedrijf met mensen in wie hij zich herkende. Gemiste kansen voor hun werkgevers en niet alleen omdat zij getalenteerde medewerkers verliezen wegens geen aandacht voor diversiteit.
Lees ook: Teamspel ‘Let’s play equal’ moet ‘ongemakkelijke’ gesprekken op werkvloer faciliteren
Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat bewust aandacht besteden aan de diversiteit binnen je bedrijf zorgt voor innovatie en groei en bijdraagt aan je succes. Die gesprekken waren een eye-opener. Ik besefte weer dat collega-ondernemers niet altijd inzien wat de positieve impact is van een divers team.
Diversiteit: een core-value
Voor ons was het een no-brainer. Diversiteit was vanaf de start van ons online marketingbureau twee jaar geleden een belangrijke pijler. Ik wist uit ervaring dat de perspectieven en inzichten die mensen met verschillende achtergronden inbrengen, van enorme toegevoegde waarde zijn voor jouw bedrijf en de oplossingen die je jouw klanten biedt.
Diversiteit betekent voor ons dan ook meer dan ‘verschillend van afkomst’ alleen. Het is ook verschillen in kennis en ervaring, sociaal-economische achtergrond, geslacht, leeftijd, etniciteit, seksuele geaardheid en religie.
Lees ook: De arbeidsmarktparadox: ‘Personeelstekort’, maar wel 85.000 mensen met autisme werkloos
Groeistrategie: actief zoeken naar mensen die niet op je lijken
Heel bewust kiezen voor diversiteit is één ding. Heel bewust een divers team samenstellen een heel ander. Je moet daarvoor echt verder kijken dan je eigen vertrouwde omgeving en netwerken. Natuurlijk zonder concessies te doen aan de eisen die je hebt wat betreft het profiel van nieuwe medewerkers. In de praktijk betekent dat op een creatieve manier buiten je referentiekaders op zoek gaan naar mensen die niet op jou lijken, maar wel passen bij de talenten en de kwaliteiten van jouw team.
Wij ontdekten tijdens onze zoektocht dat generieke vacatureplatformen de plank helaas vaak mis slaan als het gaat om het aanspreken van diverse groepen van werkzoekenden. En dat mensen die zich constant onbegrepen voelen, daardoor op zoek gaan naar plekken waar zij wel gelijkgestemden vinden.
Wij willen juist mensen bij elkaar brengen. We plaatsen daarom onze vacatures op meerdere platforms, waaronder ook websites en platforms die gericht zijn op (etnische) minderheden of opgericht zijn door en voor de LHBTQIA+community. Daarnaast maken wij, net als iedereen, gebruik van de netwerken van onze eigen medewerkers om nieuwe mensen aan te trekken. En met een divers team als het onze, is het makkelijker om een divers team te houden.
Toegevoegde waarde voor ons bedrijf
Die bewuste aandacht voor diversiteit heeft onze medewerkers en ons bedrijf tot nu toe heel wat gebracht. We zijn erin geslaagd een inclusieve omgeving te creëren waarin onze medewerkers zich veilig, gehoord en gewaardeerd voelen. Het verloop van werknemers is laag en het gevoel van betrokkenheid en tevredenheid behoorlijk groot. En dat zorgt weer voor een betere samenwerking en teamdynamiek, waardoor de productiviteit en prestaties van ons bedrijf verbeteren.
"Die bewuste aandacht voor diversiteit heeft onze medewerkers en ons bedrijf tot nu toe heel wat gebracht"
Zo’n inclusieve, diverse omgeving ontstaat natuurlijk niet vanzelf. Wij organiseerden gezamenlijke trainingen en teambuilding activiteiten om elkaar beter te leren kennen. En wij staan als management echt open voor verschillende perspectieven en de feedback die we krijgen van de mensen die bij ons werken. Het onderlinge begrip in ons team groeit door die bewuste aandacht voor diversiteit.
En wat levert die diversiteit onze klanten op?
Maar het positieve effect van diversiteit gaat verder dan onze bedrijfscultuur en-prestaties. Onze klanten, de mensen waar wij mee samenwerken, hebben er ook profijt van. Diverse teams als het onze zijn innovatiever volgens het onderzoek van Gartner. Beter in staat om nieuwe kansen te zien. Te anticiperen op veranderingen in de behoeften van consumenten en consumptiepatronen. Meer kennis in huis over subculturen van de steeds diversere doelgroepen van onze klanten. En daardoor ontwikkelen we marketingstrategieën die relevanter, inclusiever en effectiever zijn.
Ondersteunt bij het opzetten en begrijpen van doelgroepen
Dat is niet het enige trouwens; diversiteit heeft ook positieve gevolgen voor de relaties die wij hebben met onze klanten. Onze medewerkers kunnen door de diverse culturele achtergronden en identiteiten beter levelen met onze diverse en internationale klantenkring. Zij begrijpen niet alleen de normen, waarden en bedrijfscultuur, maar voelen het ook echt zelf. Dat gevoel creëert wederzijds begrip en daarmee een positieve en vruchtbare (samen)werksfeer. Wat uiteindelijk de kans op verlenging of herhaling van de samenwerking vergroot.
Het landen van klanten met diverse doelgroepen
Diversiteit als kernwaarde is verder ook een aantrekkelijke factor voor nieuwe klanten. Zo klopte een klant bij ons aan vanwege de diversiteit van ons team. Zij waren op zoek naar een marketingbureau dat hun internationale klantenbestand met verschillende etnische en culturele achtergronden begrijpt en campagnes kan ontwikkelen zonder culturele misstappen te maken.
Het is dan gewoon een groot pluspunt als een team dat zich moet bezighouden met bijvoorbeeld campagnes over Ramadan en Eid al-Fitr, inhoudelijk weet waar het over gaat omdat zij zelf deelnemen aan deze religieuze tradities.
Lees ook: Waarom meer diversiteit en inclusiviteit tot zakelijk succes leidt
Researchresultaten bevestigen positieve ervaringen
Research bevestigt onze positieve ervaringen van de afgelopen 2 jaar. Bedrijven die vol inzetten op diversiteit zijn innovatiever en productiever én hebben extra tevreden klanten en werknemers. Gartner stelt zelfs dat '75 procent van de organisaties met managementteams die een diverse en inclusieve cultuur weerspiegelen, hun financiële doelen behalen. Gender-diverse en inclusieve teams presteerden bovendien gemiddeld 50 procent beter dan gender-homogene, minder inclusieve teams'.
Voordelen van diversiteit voor jouw organisatie
Kortom, diversiteit is niet een ‘trend van het moment’. Het loont om bewust aandacht te besteden aan de diversiteit op de werkvloer. Het is de moeite echt waard om buiten je eigen bekende omgeving en netwerk op zoek te gaan naar nieuw talent. Een divers team is van enorme toegevoegde waarde voor je bedrijf, op verschillende vlakken. Het is een win-win situatie voor jouw medewerkers, jouw klanten én jouw bedrijf. En wie wil dat nou niet?