Het is de webshop gereedschapcentrum.nl die dat succes schraagt. Zzp'er en hobbyklusser vinden er hun materiaal. Van het kleinste losse bitje en een paar vel schuurpapier (drieduizend soorten leverbaar) tot de grootste zaagtafel of zwaarste hogedrukspuit.
Plezier
Bram Mutsaers vertelt het zonder een spoor van triomf, maar met plezier: ,,Een paar jaar geleden werden we nog uitgelachen als we met fabrikanten wilden komen praten over de inkoop van hun spullen. We kwamen vaak niet verder dan de secretaresse."
Lees ook: 'Succesvolle snoepsite Dropwinkel.eu vervijfvoudigd omzet door goede reviews'
Neusje voor handel
Nu hebben Mutsaers (34) en zijn compagnon Luuk Schormans (30) alle A-merken in hun assortiment. Veelal slim ingekocht, een kwestie van de beste marges opzoeken. ,,Ik heb altijd een neusje voor handel gehad."
Kamer van Koophandel
HBL Online heet hun ooit bij de Kamer van Koophandel ingeschreven bedrijf. Maar onder de vlag Gereedschapcentrum in Nederland en Fixami in België, Frankrijk en Spanje wordt webwinkelend werkvolk de weg gewezen. Elke avond om half twaalf rijdt er bij het magazijn op bedrijventerrein Kraaiven nog een vrachtwagen weg met de laatste bestellingen. Bijna 90.000 producten kan de webshop leveren.
Lees ook: Hoe Gereedschap-centrum.nl een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland werd
Opkopen
Klassiek verhaal dat tien jaar geleden begon. Mutsaers verbouwde zijn huis in de Blaak, zocht op Marktplaats naar een DeWalt boormachine, kocht er meteen de zaag bij die ook weg moest, en dacht: partijtjes opkopen, dat zou wat kunnen zijn. 'Ik de inkoop, jij de verkoop, we delen de winst', zei hij tegen Schormans.
Marktplaats
In no-time stond de garage aan huis mudvol, werd een opgebouwde kamer kantoor, en werden ze bij het postkantoortje in de Blaak gek van het bestelbusje dat pal voor sluitingstijd zijn lading pakketten uitspuugde. Tweedehands was toen al nieuw materiaal geworden, Marktplaats maakte plaats voor een eigen website, vier loodsen op Vossenberg werden de volgende stap, PostNL de vervoerder. En zojuist trok het bedrijf in een verbouwd pand in de Jellinghausstraat, met 5.000 vierkante meter aan magazijn vol stellingen en een 'fysieke winkel' erbij.
26 miljoen
Resultaten? Tot en met 2015 elk jaar 100 procent omzetgroei, in 2016 was het 50 en in 2017 40 procent. ,,Net geen 20 miljoen euro toen", zegt Mutsaers. ,,We verwachten dit jaar naar een goeie 26 miljoen te gaan. We hebben altijd alles zelf gefinancierd. Het grote voordeel van internetverkoop is dat je weinig hoeft voor te schieten. Als de spullen het pand verlaten zijn ze al betaald."
Lees ook: Deze voormalige Tilburgse NS-hal is de nieuwe hotspot voor ondernemend Midden-Brabant
Anders denken
Vijfenzestig mensen werken bij HBL Online, in een kleine vijftig banen. Piepjong zijn ze, gemiddeld onder de 25. Liefhebbers, zegt Mutsaers. De klantenservice is tien m/v, meest v, sterk. ,,En vier programmeurs bouwen wat wij bedenken. Dat we daar al vroeg mee bezig waren is wel een grote succesfactor. Wij kwamen niet vanuit de klassieke ijzerwarenzaak maar van de zolderkamer. Een neus voor handel en een beetje anders denken, dat helpt."
Wereldkundig
Zelf doen blijft ook het plan. Accountants en advocatenkantoren bellen de compagnons plat sinds hun succes wereldkundig is. Ze wimpelen het af. ,,Ik kan de hele week wel kletsen, maar ik heb zelf al goeie mensen in huis."
Zó groot, nee, dat had Mutsaers nooit gedacht. Maar leuk is het nog 'voor tachtig procent van de tijd'. Wat dan precies? ,,De kick van de aantallen, van de omzet, van een goeie deal met een partij."
Wij kwamen niet vanuit de klassieke ijzerwarenzaak maar van de zolderkamer. Een neus voor handel en een beetje anders denken, dat helpt
Bram Mutsaers, mede-eigenaar HBL Online