Mobiliteit

Jans bedrijfswagen uit 1937 is ‘oud, oncomfortabel en klein’, maar hij zou niet anders willen

 
Schoorsteenveger Jan Romein met zijn opvallende Chevrolet uit 1937. ,,Een betere reclamezuil kun je je niet wensen." Schoorsteenveger Jan Romein met zijn opvallende Chevrolet uit 1937 Foto: Gerard Burgers
Schoorsteenveger Jan Romein met zijn opvallende Chevrolet uit 1937 Foto: Gerard Burgers
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Hij is schoorsteenveger en heeft als bedrijfswagen een Chevrolet uit 1937. Jan Romein uit het Gelderse Herveld en zijn auto lijken wel voor elkaar gemaakt. ,,Ik ben een liefhebber maar toen ik déze auto zag, wist ik het meteen. Een betere reclamezuil kun je niet hebben.”

Lees verder onder de advertentie

Dat de in zwart en antraciet gekleurde Chevrolet in het hedendaagse autopark opvalt, is een understatement. Het feit dat hij ook nog eens als bedrijfswagen wordt gebruikt door een schoorsteenveger maakt het helemaal af. Als kijker ga je al gauw op zoek naar een camera of regisseur, alsof je per ongeluk op een filmset terecht bent gekomen.

Maar niets is minder waar, de wagen is echt en ook echt in gebruik als bedrijfswagen van schoorsteenveger Jan Romein uit Herveld. Romein runt de eenmanszaak sinds 2018, hij nam het bedrijf in dat jaar over van zijn vader. AAHA heet de zaak, een afkorting zonder betekenis zegt Romein lachend tegen het AD. ,,Het bedrijf is opgericht door mijn vader. Nog in de tijd dat er geen internet was en mensen in de Gouden Gids naar een schoorsteenveger zochten. En met de naam AAHA sta je dan opeens op nummer één in die lijst.”

Lees verder onder de advertentie

Bedrijfswagen uit 1937

De Gouden Gids mag dan iets uit het verleden zijn, behoefte aan naamsbekendheid of zichtbaarheid is er ook voor Jan Romein nog steeds. En die heeft hij gevonden in de vorm van zijn bedrijfswagen. Een prachtige antieke Chevrolet uit 1937. ,,En die kleuren zwart en antraciet passen natuurlijk geweldig bij mijn beroep als schoorsteenveger. Toen ik hem online heb gevonden, had hij zelfs deze kleur al, anders had ik hem zelf van deze kleuren voorzien.”

Romein is een liefhebber van antieke auto’s. ,,Voor ik deze kocht had ik een C10, ook een Chevrolet. Maar die ging helaas bij een ongeluk verloren. Deze vond ik daarna online. Omdat ik een bedrijfsauto zocht maar ook omdat ik perse weer een oude auto wilde. Ik heb zelden een auto van na 1970 gehad.”

Alle nadelen wegen niet op tegen de reclamewaarde die mijn Chevy voor mijn bedrijf heeft.

Jan Romein schoorsteenveger

De zwarte Chevrolet waar Romein nu in rijdt, is een rijdende reclamezuil geeft hij direct toe. ,,Mensen vinden het echt prachtig, ook die combinatie van deze zwarte auto en mijn beroep. Sterker nog, als ik af en toe eens in een andere auto kom voorrijden, zijn ze teleurgesteld.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Met gereedschapskist op de e-scooter door Amsterdam: ‘zero-emissiezones niet grootste reden om stad te ontwijken’

April is Mobiliteitsmaand

De wereld van zakelijke mobiliteit verandert continu. Hoe ga je daar mee om als ondernemer? Denk aan elektrificering, kopen of leasen, mobiliteitsbudget, deelvervoer en natuurlijk zero-emissiezones. Van tips en advies tot duiding: heel april maken wij elke dinsdag kijkradio tijdens de Mobiliteitsmaand. Kijk mee via onze homepage of luister mee via New Business Radio tussen 11.00 en 12.00 uur.

Oncomfortabel en klein

Liefhebber of niet, Romein spreekt niet alleen maar liefdevol over zijn wagen. ,,Want hij is oud, oncomfortabel, heeft geen verwarming en rijdt zelfs niet echt lekker. En voor een bedrijfswagen is hij ook best klein. Maar aan comfortabel hecht ik niet echt waarde, hij rijdt verder prima. En al die nadelen wegen niet op tegen de reclamewaarde die mijn Chevy voor mijn bedrijf heeft”, zegt de Hervelder.

Lees verder onder de advertentie

Romein werkt in de driehoek Arnhem, Nijmegen, Tiel. ,,Een groter gebied is niet nodig, ik zit nu zes dagen per week vol, maar wil ook niet verder weg. Schoorsteenvegers hebben geen goed imago, je hoort veel klachten over hoge prijzen. Ik kom langs om te vegen voor vijftig euro. Maar dan moet ik dus wel in deze driehoek blijven. Verder weg kan het niet uit voor dat bedrag, maar juist vanwege dat imago wil ik niet meer vragen.”

Lees ook: Bestelbus Marcel mag zero-emissiezone niet in, nu rijdt hij ‘gevaarte’ van 5 meter

Chevrolet mag wél zero-emissiezone in

Als liefhebber is Romein wel betrokken bij zijn Chevy. Vanwege de leeftijd is de wagen niet apk-plichtig en Romein doet alle onderhoud en reparaties zelf. ,,Meestal met plezier, soms niet. Dat ligt er ook aan hoe druk het is. Ik heb net de radiator nog vervangen. Dan moet je online echt op zoek naar een radiator en vervolgens zelf aan de slag om hem passend weer in te bouwen. Alleen het chassis en de carrosserie zijn nog origineel uit 1937. De motor is vervangen door een 350/V8, een 5,7 liter. Dat maakt hem sterk en snel. Hij rijdt op LPG en dan mag je, omdat hij uit 1937 komt, straks toch de emissievrije zones in.”

Lees verder onder de advertentie