Podcast De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Ronals Kooyman Louwman museum liggend

Ronald Kooyman, directeur van het Louwman Museum over ondernemen in coronatijd. Foto's: Frank Jansen

Presentatie: Roland Tameling 13 juli 2021

Het Louwman Museum kreeg een flinke klap door corona, maar inmiddels zijn de deuren weer open en trekt de business opnieuw aan. Hoe dat allemaal gegaan is en wat wij van deze geschiedenis kunnen leren, bespreekt host Roland Tameling met de directeur van het Haagse museum, Ronald Kooyman.

Wat betekende coronapandemie voor bezoekerscijfers, omzet en kansen Louwman Museum?

Eerst gaan presentator en gast van deze podcast in op enkele praktische zaken. Feitelijk runt Kooyman een bedrijf, een locatie waar meer gebeurt dan het bewonderen van auto’s. Ziet hij zchzelf als bedrijfsleider of ondernemer? Maar natuurlijk ontkomen we niet aan die pandemie. Hoe was en is deze zware periode voor het museum annex evenementenlocatie en wat was het effect van de maatregelen? En wat betekende dat in bezoekerscijfers, omzet en kansen? Ook in deze De Ondernemer Onderweg: sinds een tijdje is het Louwman Museum weer open. Wat is de huidige stand van zaken?

Ronald Kooyman Roland Tameling studio

Ronald Kooyman (links) met host Roland Tameling in de studio.

Louwman Museum is onderdeel van een groot familiebedrijf, dat onder meer importeur is van de automerken Toyota en Lexus. Een onderneming met een enorme dealergroep en vele mobiliteitsoplossingen. Hoe past het museum in die groep? Kooyman legt het ons uit.

'Klein begonnen maar groot geworden door ondernemerschap en lef'

Op de website van de Louwman Group valt te lezen: ‘We zijn klein begonnen maar groot geworden door ondernemerschap en lef’. Waar blijkt dat uit in Kooyman zijn ogen? Op welke manier pas je dat zelf toe? Hoe zorg je bijvoorbeeld dat er genoeg mensen komen, hoe bepaal je nieuwe tentoonstellingen, hoe weet je wat de toon en uitstraling van het museum moet zijn.

En niet onbelangrijk: aangezien dit de laatste aflevering is van De Ondernemer Onderweg voor de zomerstop, wil gastheer Tameling nog wel even van de museumdirecteur horen waarom we allemaal een ritje naar Den Haag moeten maken in de vakantie.

Beluister hieronder ook de eerdere afleveringen:

Lees ook: Deelvervoer als oplossing voor jouw bedrijf? Go Sharing-ceo Raymon Pouwels legt uit waarom

Lees ook: Willem Baudewijns (Polestar): 'Blijf trouw aan je filosofie. Ook onder druk'

Lees ook: Van Ferrari tot Tesla: daarom is Niels van Roij een wereldster in autodesign

De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg 920x510px

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details