Podcast De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Ronals Kooyman Louwman museum liggend

Ronald Kooyman, directeur van het Louwman Museum over ondernemen in coronatijd. Foto's: Frank Jansen

Presentatie: Roland Tameling 13 juli 2021

Het Louwman Museum kreeg een flinke klap door corona, maar inmiddels zijn de deuren weer open en trekt de business opnieuw aan. Hoe dat allemaal gegaan is en wat wij van deze geschiedenis kunnen leren, bespreekt host Roland Tameling met de directeur van het Haagse museum, Ronald Kooyman.

Wat betekende coronapandemie voor bezoekerscijfers, omzet en kansen Louwman Museum?

Eerst gaan presentator en gast van deze podcast in op enkele praktische zaken. Feitelijk runt Kooyman een bedrijf, een locatie waar meer gebeurt dan het bewonderen van auto’s. Ziet hij zchzelf als bedrijfsleider of ondernemer? Maar natuurlijk ontkomen we niet aan die pandemie. Hoe was en is deze zware periode voor het museum annex evenementenlocatie en wat was het effect van de maatregelen? En wat betekende dat in bezoekerscijfers, omzet en kansen? Ook in deze De Ondernemer Onderweg: sinds een tijdje is het Louwman Museum weer open. Wat is de huidige stand van zaken?

Ronald Kooyman (links) met host Roland Tameling in de studio.

Louwman Museum is onderdeel van een groot familiebedrijf, dat onder meer importeur is van de automerken Toyota en Lexus. Een onderneming met een enorme dealergroep en vele mobiliteitsoplossingen. Hoe past het museum in die groep? Kooyman legt het ons uit.

'Klein begonnen maar groot geworden door ondernemerschap en lef'

Op de website van de Louwman Group valt te lezen: ‘We zijn klein begonnen maar groot geworden door ondernemerschap en lef’. Waar blijkt dat uit in Kooyman zijn ogen? Op welke manier pas je dat zelf toe? Hoe zorg je bijvoorbeeld dat er genoeg mensen komen, hoe bepaal je nieuwe tentoonstellingen, hoe weet je wat de toon en uitstraling van het museum moet zijn.

En niet onbelangrijk: aangezien dit de laatste aflevering is van De Ondernemer Onderweg voor de zomerstop, wil gastheer Tameling nog wel even van de museumdirecteur horen waarom we allemaal een ritje naar Den Haag moeten maken in de vakantie.

Beluister hieronder ook de eerdere afleveringen:

Lees ook: Deelvervoer als oplossing voor jouw bedrijf? Go Sharing-ceo Raymon Pouwels legt uit waarom

Lees ook: Willem Baudewijns (Polestar): 'Blijf trouw aan je filosofie. Ook onder druk'

Lees ook: Van Ferrari tot Tesla: daarom is Niels van Roij een wereldster in autodesign

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details