Podcast De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Ronald Kooyman, directeur van het Louwman Museum over ondernemen in coronatijd. Foto's: Frank Jansen

Presentatie: Roland Tameling 13 juli 2021

Het Louwman Museum kreeg een flinke klap door corona, maar inmiddels zijn de deuren weer open en trekt de business opnieuw aan. Hoe dat allemaal gegaan is en wat wij van deze geschiedenis kunnen leren, bespreekt host Roland Tameling met de directeur van het Haagse museum, Ronald Kooyman.

Wat betekende coronapandemie voor bezoekerscijfers, omzet en kansen Louwman Museum?

Eerst gaan presentator en gast van deze podcast in op enkele praktische zaken. Feitelijk runt Kooyman een bedrijf, een locatie waar meer gebeurt dan het bewonderen van auto’s. Ziet hij zchzelf als bedrijfsleider of ondernemer? Maar natuurlijk ontkomen we niet aan die pandemie. Hoe was en is deze zware periode voor het museum annex evenementenlocatie en wat was het effect van de maatregelen? En wat betekende dat in bezoekerscijfers, omzet en kansen? Ook in deze De Ondernemer Onderweg: sinds een tijdje is het Louwman Museum weer open. Wat is de huidige stand van zaken?

Ronald Kooyman (links) met host Roland Tameling in de studio.

Louwman Museum is onderdeel van een groot familiebedrijf, dat onder meer importeur is van de automerken Toyota en Lexus. Een onderneming met een enorme dealergroep en vele mobiliteitsoplossingen. Hoe past het museum in die groep? Kooyman legt het ons uit.

'Klein begonnen maar groot geworden door ondernemerschap en lef'

Op de website van de Louwman Group valt te lezen: ‘We zijn klein begonnen maar groot geworden door ondernemerschap en lef’. Waar blijkt dat uit in Kooyman zijn ogen? Op welke manier pas je dat zelf toe? Hoe zorg je bijvoorbeeld dat er genoeg mensen komen, hoe bepaal je nieuwe tentoonstellingen, hoe weet je wat de toon en uitstraling van het museum moet zijn.

En niet onbelangrijk: aangezien dit de laatste aflevering is van De Ondernemer Onderweg voor de zomerstop, wil gastheer Tameling nog wel even van de museumdirecteur horen waarom we allemaal een ritje naar Den Haag moeten maken in de vakantie.

Beluister hieronder ook de eerdere afleveringen:

Lees ook: Deelvervoer als oplossing voor jouw bedrijf? Go Sharing-ceo Raymon Pouwels legt uit waarom

Lees ook: Willem Baudewijns (Polestar): 'Blijf trouw aan je filosofie. Ook onder druk'

Lees ook: Van Ferrari tot Tesla: daarom is Niels van Roij een wereldster in autodesign

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Hoe deze ondernemer van elektrisch motorrijden een groot succes wist te maken

Ondernemer Marchel Bulthuis is bij Cor Hospes in zijn keuken te gast voor de achtste aflevering van de Broodje Verhaal-podcast. De eigenaar van Electric Motorcycles vertelt de storytelling-expert over de vooroordelen over elektrisch motorrijden. Hoe poets je die weg met het juiste verhaal? Je hoort dat en nog veel meer in deze podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details