Wat drijft zelfstandig ondernemers? Hoe ziet een typische werkdag eruit? Welke uitdagingen komen ze tegen? In De Ondernemer-serie ‘6 zzp’ers, 60 dagen’ volgen we inspirerende zzp’ers, elk met hun eigen verhaal, vakgebied en ambitie.
Er is veel te doen over de aangekondigde strengere handhaving op de wet DBA. Recent kwam de mededeling vanuit de Belastingdienst dat het met die ‘strengere handhaving voorlopig wel meevalt’. Bovendien: Dienst Toeslagen gaat door met zzp’ers en ook de zorgsector heeft zich gemeld: zonder zzp’ers kan het gewoonweg niet.
Werken voor één opdrachtgever brengt risico’s met zich mee, want als die relatie stopt omdat de wet DBA dat eist, zit je ineens met een enorm gat. De meeste zzp’ers willen hun aantal opdrachtgevers voortdurend proberen te laten groeien, willen een back-up willen of willen kunnen anticiperen voor-het-geval-dat. Maar: hoe?
LEES OOK Zzp’ers over marketing: ‘Mond-tot-mondreclame is de beste reclame voor jezelf’
‘LinkedIn-profiel heeft geholpen bij opdrachten’
Peter van Mil is ICT-softwareontwikkelaar en is voor zijn inkomen grotendeels afhankelijk van één enkele opdrachtgever. ,,Op dit moment heb ik één grote opdrachtgever en twee kleinere. Met de wet DBA vormt dit op het eerste oog wellicht een risico, maar ik werk voor een Amerikaans bedrijf en schijnzelfstandigheid is dan niet aan de orde. Toch blijf ik alert op nieuwe klussen. Ik heb een zeer uitgebreid LinkedIn-profiel en dat heeft me echt geholpen bij mijn laatste opdrachten. Daarnaast ben ik actief op het Data Access-supportforum en bezoek ik conferenties.”
LEES OOK de expertblog van Cristel van de Ven, voorzitter van Vereniging Zelfstandigen Nederland: ‘Vrees niet voor handhaving zzp-wet over schijnzelfstandigheid’
Wilma van Beesten is (technisch) merchandiser en heeft op dit moment zeven opdrachtgevers. ,,Dit is in principe voldoende voor 2025 en de eventuele gevolgen van de wet DBA wanneer de strengere handhaving ingaat. Geld is de grootste motivator om nieuwe opdrachtgevers te vinden, want de schoorsteen moet wel blijven roken. Al moet ik wel zeggen dat ik tegenwoordig soms ook een minder betaalde klus aanneem. Dat doe ik dan voornamelijk omdat ik het gewoon echt heel leuk vind om te doen. Zolang je voor jezelf en je gezin maar kunt rondkomen, dat is voor mij het belangrijkste uitgangspunt.”
Inzet van social media: zet jezelf in de etalage
Social media zijn steeds vaker een plek waar je jezelf of je bedrijf in de etalage kunt zetten. Door over succesvolle klussen te berichten, je diensten te promoten of jezelf als expert in de markt neer te zetten, kun je ervoor zorgen dat jij niet op zoek hoeft naar nieuwe opdrachtgevers, maar dat deze uit zichzelf contact met je opnemen.
Klanten die eenmaal kennis met mij hebben gemaakt, bellen bij een volgend project meteen weer
Arno Verwegen
Arno Verwegen is laserscan-expert en heeft jaarlijks zo’n dertig unieke opdrachtgevers. Een groot deel hiervan dankt hij mede aan social media. ,,Ik profileer me op LinkedIn als deskundige op het gebied van laserscannen. Mijn dienst wordt aan het begin van een project toegepast, waardoor het project efficiënter voortgang kan vinden. Het voordeel is dat alle informatie die benodigd is, meteen op de juiste manier kan worden toegepast. Klanten die eenmaal kennis met mij hebben gemaakt, bellen bij een volgend project meteen weer. Naast social media ben ik recent gevraagd om deel uit te maken van een nieuw op te zetten beurs in de bouwbranche. De missie hiervoor is informatie te verstrekken aan potentiële klanten en het doel is voor alle deelnemers aan de beurs om hier concrete leads aan over te houden. Dat is iets nieuws waar ik graag aan meedoe.”
‘Social media en flyers spelen een duidelijke rol in mijn strategie’
Masja de Vogel is zelfstandig coach en maatschappelijk werker. Ze heeft drie vaste opdrachtgevers en enkele tientallen individuele klanten. ,,Om nieuwe opdrachtgevers te vinden, zet ik een mix van strategieën in. Zo gebruik ik zoekopdrachten op online platforms, bijvoorbeeld met de term ‘coach’ in plaats van ‘maatschappelijk werker,’ wat meer mogelijkheden biedt. Daarnaast wil ik mijn diensten actiever promoten via huisartsen, zorginstellingen en mijn netwerk. Social media en flyers spelen een duidelijke rol in mijn strategie. Deze middelen gebruik ik om mijn bestaande diensten te promoten en om de focus naar nieuwe uitdagingen te verschuiven, zoals online coaching en trainingen voor persoonlijk leiderschap. Dit geeft me de mogelijkheid om een nog breder publiek te bereiken.”
Klantbehoud: hoe dan?
Naast het voortdurend zoeken naar nieuwe opdrachtgevers is het behouden van je bestaande klanten, of retentie, minstens zo belangrijk. Zeker wanneer je al langere tijd met bepaalde opdrachtgevers werkt en er een vertrouwensband is ontstaan, is het van belang hier tijd in te blijven investeren. Garanties zijn er nooit, maar als de klant al langere tijd gecharmeerd is van je werk, dan is de kans groot dat dit ook in de toekomst zo zal blijven. Wat zijn de belangrijkste tips die ‘onze’ zzp’ers op dit vlak willen meegeven?
Lever altijd goede kwaliteit, kom afspraken na, zorg voor een prettige samenwerking en werk met oprechte aandacht
Jeanne Melchels
Jeanne Melchels is illustrator, grafisch ontwerper en animatiemaker en heeft jaarlijks zo’n twintig tot vijfentwintig opdrachtgevers. ,,Voor sommige opdrachtgevers verzorg ik de gehele huisstijl. Deze komen al jarenlang regelmatig terug als er iets nieuws mag worden ontwikkeld. Ik ben daardoor goed op de hoogte van wat voor zo’n organisatie belangrijk is in hun visuele communicatie, ken hun doelgroep en beschik over alle basisbestanden waardoor we snel kunnen schakelen. Dat wordt als erg prettig ervaren. Andere opdrachtgevers komen voor één specifieke opdracht, bijvoorbeeld een serie informatieve illustraties voor op hun website, een infographic of een serie pictogrammen. Deze mix van vaste opdrachtgevers en losse opdrachten werkt voor mij prima. Mijn belangrijkste tip om opdrachtgevers vooral ook te behouden? Lever altijd goede kwaliteit, kom je afspraken na, zorg voor een prettige samenwerking en werk met oprechte aandacht.”
‘Zorg dat je betrouwbaar bent’
John van Krieken is smarthome-expert en elektrotechnicus en heeft naar schatting meer dan honderd opdrachtgevers per jaar. ,,Ik ben in alle eerlijkheid niet gericht op zoek naar nieuwe opdrachtgevers. Als ik nog meer klussen aanneem, moet ik ook personeel aannemen en daar heb ik helemaal geen zin in. De meeste nieuwe opdrachtgevers komen via mond-op-mondreclame uit mijn netwerk en via bestaande klanten. De belangrijkste tips die ik andere zelfstandigen wil meegeven bij het behouden van bestaande klanten? Zorg dat je betrouwbaar bent. Het is belangrijk om afspraken na te komen en altijd goede service te verlenen.”
LEES HIER alles over zzp: expertblogs, interviews en reportages van én over zzp’ers.
Meer ZZP? De Ondernemer Vandaag-nieuwsbrief!
Bekijk hier de voorwaarden.